Kręgi lokalne

Zgierz (Zgierska Kuźnia Piwna)


Zgierz – Zgierska Kuźnia Piwna
Klub "AgRafKa"

Zgierz, ul. Mielczarskiego 1, www.agrafka-zgierz.pl , https://www.facebook.com/zkp2002
kuzniazgierz@gmail.com

Skład rady starszych:

Kamil Jaworski - Przewodniczący Rady Starszych, GSM 601 879 238; e-mail jaworski_kamil@interia.pl
Krzysztof Jóźwiak - skarbnik, GSM 501 12 90 64 ; e-mail kriss_j@toya.net.pl
Łukasz Zawieja - Sekretarz 501 780 313 bosman_zg@wp.pl

Informacje o spotkaniach – każdy pierwszy czwartek miesiąca godz. 19.00


« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

Konstancin w Zgierzu

11.06.2008
Konstancin w Zgierzu Konstancin w Zgierzu

Kilkadziesiąt osób z zapartym tchem słuchało informacji o Browarze Konstancin. W zgierskim Klubie AgRafKa Lokalny Krąg Bractwa Piwnego – Zgierska Kuźnia Piwna – zorganizowała spotkanie (10 czerwca 2008 roku) z przedstawicielami browaru. Zainteresowani obejrzeli multimedialną prezentację oraz mieli szansę spróbować konstancińskich piw.

Spotkanie w Zgierzu prowadził Aleksander Wolak, dyrektor generalny Browaru Konstancin. Z zainteresowanymi spotkał się także Zdzisław Nesterowicz z działu handlowego Browaru. Uczestniczący w „Wieczorze z browarem...” przedstawiciele hurtowni mieli więc okazję do rozpoczęcia rozmów handlowych.

Od historii do współczesności

Browar Konstancin zlokalizowany jest w miejscowości Obory obok Konstancina Jeziornej. Tradycje piwowarskie tego miejsca sięgają drugiej połowy XIX wieku. Obecny browar powstał w 1992, jako zakład należący do Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Warzył wówczas około 3-4 tysięcy hektolitrów rocznie. Pierwsze marki z Konstancina to Rektor i Gold Adler.
Pierwsze partie piwa, które trafiły do hurtowni, nie znalazły nabywców i przeterminowały się. Od tego czasu Browar nie ma szczęścia – wyjaśniał dyrektor Wolak.
W ostatnich latach Browar Konstancin był modernizowany, wprowadzano nowe marki, wybudowano nowy budynek.
Czterokrotnie zmieniała się struktura własnościowa konstancińskiego browaru. Obecnie – od roku – właścicielem jest firma Mosty Mazowieckie z Mińska Mazowieckiego. Nowy właściciel zamierza przerwać złą passę, zatrudnieni zostali fachowcy z branży piwnej, którzy doświadczenie zdobywali w wielu browarach. Aleksander Wolak przygodę z piwowarstwem zaczynał 9 lat temu w BROK-u, później pracował w kilku jeszcze browarach w całej Polsce. Inni pracownicy Browaru Konstancin to także ludzie mający przynajmniej dziesięcioletnie doświadczenie zdobyte w wielu zakładach.

Nowości i niezwykłości

Najważniejszą marką Browaru Konstancin jest Mocny Warszawiak. Nieoczekiwanie na drugim miejscu pod względem sprzedaży znalazło się Piwo Dawne. Ta marka wprowadzona został w zeszłym roku, niespodziewanie stała się hitem. Niespodziewanie – bo jest to piwo niepasteryzowane o zaledwie dwutygodniowym terminie przydatności do spożycia. Takie ograniczenie to ogromny kłopot w sprzedaży, jednak Browar Konstancin stosuje zasadę nie przyjmowania zwrotów od handlowców. Zdaniem dyrektora Wolaka jest to metoda wyjątkowa. Jej skuteczność polega na tym, że Browar nie musi inwestować w reklamę, ani w dodatkowe „gratisy” dla sprzedawców. To hurtownikom i właścicielom sklepów zależy na przekonaniu piwoszy do zakupu tego właśnie piwa.
Piwo Dawne z założenia miało być sprzedawane w niewielkiej odległości – w Warszawie i okolicach. Szybko jednak zainteresowali się nim handlowcy spoza Mazowsza, miedzy innymi z Białegostoku i Łodzi. Koszty dystrybucji stały się dla Browaru zbyt wysokie, dlatego zaproponowano rozwiązanie polegające na dopłacaniu przez odbiorców do transportu. To także rozwiązanie nowatorskie, ale zaakceptowane przez właścicieli sklepów i hurtowni.

Plany

Przełom czerwca i lipca to w Browarze Konstancin czas wprowadzania nowych piw i zmiany szaty graficznej etykiet. W lipcu w nowej szacie dostępne będzie piwo Mazowieckie. Marka ta warzona będzie w trzech wersjach. Pojawi się także piwo Konstancin Bardzo Mocny. Już pod koniec czerwca do sprzedaży trafi Piwo Zdrojowe w wersji pasteryzowanej i niepasteryzowanej (10,2 Blg i 4,4% alk.) – lekkie piwo na letnie upały. Podczas multimedialnej prezentacji w Klubie AgRafKa przedstawiciele Browaru Konstancin po raz pierwszy publicznie pokazali projekty etykiet Piwa Zdrojowego.
Poza nowymi markami Browar zamierza w najbliższym czasie zmodernizować butelkownię. Zastosowane zostaną między innymi nowe pasteryzatory, co ma umożliwić wydłużenie okresu przydatności do spożycia piw pasteryzowanych z czterech do sześciu miesięcy. Kolejną propozycją Konstancina jest budowa słodowni obsługującej browary zrzeszone w Stowarzyszeniu Regionalnych Browarów Polskich.
Nowością w konstancińskim browarze są także działania promocyjne. Browar zaczyna uczestniczyć w imprezach plenerowych, pierwszą z nich były tegoroczne Dni SGGW. Piwa z Konstancina promowano tam za pomocą „roweru piwnego” – urządzenie umożliwia kilkunastu pedałującym osobom pić piwo podawane z usytuowanego na jednym końcu pojazdu nalewaka.
W nową politykę promocyjną i informacyjną na pewno wpisuje się udział przedstawicieli Browaru Konstancin z piwoszami ze Zgierza. Aleksander Wolak zapewnił, że chętnie spotka się także Bractwem Piwnym w Częstochowie, gdzie cyklicznie organizowana jest podobna do zgierskiej impreza „Poznaj smak piwa z browarem...”. W najbliższym czasie także Krąg Łódzki Bractwa Piwnego może liczyć na spotkanie z Browarem Konstancin.

Degustacja i rozmowy

W Klubie AgRafKa piwa z Browaru Konstancin wkrótce zapewne zagoszczą na stałe, jednak podczas „Wieczoru z Browarem” nie mogło zabraknąć degustacji. Ocenie piwoszy poddano trzy piwa:
- Specjal Mazowieckie (w nowej wersji będzie to piwo Mazowieckie) – 12,1 Blg, 6,2 % alk.
- Mocny Warszawiak – 14,1 Blg, 7 % alk.
- Bardzo Mocne (ostatnia partia butelek bez kontretykiety, wkrótce pod marką Konstancin Bardzo Mocny) – 16,1 Blg, 8,1 % alk.

Na etykietach piw przeznaczonych do degustacji brakowało informacji o ekstraktywności, po wprowadzeniu nowej szaty graficznej ma się to zmienić. Wszystkie stosowane w Konstancinie butelki to opakowania zwrotne typu „amber”. Browar nie rozlewa piwa do puszek.

W trakcie degustacji i swobodnej rozmowy padł zarzut, że uzyskanie 6% stężenia alkoholu przy ekstraktywności 12 Blg jest niemożliwe naturalnymi metodami, bez dodatku cukru. Tymczasem Browar Konstancin przekonuje, że stosuje zasady Prawa Czystości, które obecności cukru nie przewiduje. Dyrektor Wolak wyjaśnił, że rzeczywiście cukier jest obecny, gdyż taka technologia przejęta została po poprzednich właścicielach Browaru. Składnik ten ma być jednak stopniowo eliminowany. Co więcej – Browar Konstancin, jako jeden z nielicznych, informuje o użyciu cukru na etykietach swoich piw.
Sprawa cukru w piwie stała się przyczynkiem do rozmowy o małych browarach i wielkich koncernach. Aleksander Wolak przekonywał, że wiele małych browarów stosuje cukier, jako surowiec tańszy od słodu, jednak wielkie koncerny piwowarskie używają jeszcze tańszych zamienników chemicznych.
Aleksander Wolak okazał się zagorzałym przeciwnikiem piw warzonych w fabrykach wielkich koncernów. Uznał nawet, że takie fabryczne produkty tak się mają do piwa, jak tradycyjne „jabole” do markowych win. Słowa te zostały nagrodzone gromkimi brawami.
Poza przedstawicielami Zgierskiej Kuźni Piwnej i zgierskimi miłośnikami dobrego piwa w „Wieczorze z Browarem Konstancin” uczestniczył także Wielki Mistrz Bractwa Piwnego Marek Suliga oraz delegacja Kręgu Łódzkiego. Wszyscy członkowie Bractwa Piwnego zostali zaproszeni do Browaru Konstancin.

Adam Kuźmicki