Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

Zwodnicze obietnice

23.02.2008
Zwodnicze obietnice Zwodnicze obietnice

Adrian Pinocy, właściciel pubu Trantitla w Katowicach, współpracuje z Kompanią Piwowarską SA. Za to, że sprzedaje wyłącznie piwo marek tej firmy, przysługują mu nagrody. - Niestety, bardzo trudno je wyegzekwować. Na realizację ostatniej umowy czekam od października zeszłego roku - żali się.

Adrian Pinocy w marcu 2007 r. podpisał stosowną umowę z Kompanią Piwowarską. Program lojalnościowy Świat Przyjaciół Piwa, który go obowiązywał, gwarantował otrzymywanie bonów wartości 300 zł za każdy miesiąc. Właściciel baru mógł je zrealizować w wybranych sklepach.

- Zamówienie na bony za pierwsze trzy miesiące złożyłem w maju. Powinienem je był dostać w ciągu 26 dni, a czekałem do sierpnia. Musiałem się jeszcze upominać, nie tylko w Tychach, gdzie mieści się jeden z browarów, ale też w głównej siedzibie spółki - w Poznaniu - tłumaczy pan Adrian. Jego monity na niewiele się zdały; sytuacja wkrótce się powtórzyła. Za okres od czerwca do września 2007 r. dostał bony w listopadzie, znów po interwencjach.

::: Reklama :::


Kiedy czekał na bony, zmieniły się zasady współpracy. Pod koniec sierpnia ubiegłego roku obie strony podpisały nową umowę obowiązującą od października. Bony zastąpiła karta płatnicza. - Miała służyć do obsługi konta bankowego, na które powinny wpływać pieniądze. Ale skończyło się na obietnicach. Do dziś nie dostałem karty - mówi.

Gdy wskazany termin minął, pan Adrian skontaktował się zarówno z przedstawicielem firmy, z którym na co dzień współpracuje, jak i z jego zwierzchnikiem. - Spotkaliśmy się na początku stycznia tego roku. Zapewnił mnie, że kartę otrzymam za miesiąc. Ale nie mam jej. Zadzwoniłem znów do kierownika, lecz telefon był wyłączony, a na wysłany SMS nie dostałem żadnej odpowiedzi. Gdy pytałem w tyskich browarach o powód opóźnienia, usłyszałem, że to wina banku, który miał wydać kartę - wyjaśnia niezadowolony.

Podkreśla, że złamanie przez niego umowy skutkowałoby jej wypowiedzeniem i karą w wysokości nawet 30 tysięcy zł. Średnio co pół roku ma niezapowiedziane kontrole przedstawicieli Kompanii Piwowarskiej. Sprawdzają m.in. datę ważności piwa i ekspozycję reklam. Ze wszystkich obowiązków wywiązuje się należycie. Ale sam nie może doczekać się poważnego traktowania.

Angelika Płóciennik-Ociepka, rzeczniczka Śląskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej:
Takie promocyjne programy powinny mieć regulamin określający czas trwania, zasady przystąpienia do programu i warunki otrzymywania nagród. Informacje muszą być ogólnodostępne. Jeżeli strony podpisują umowę, regulamin powinien być jej integralną częścią lub zawierać informacje, gdzie jest dostępny. Jeśli zaś określone działania firmy są nieuczciwymi praktykami rynkowymi, przedsiębiorca może zgłosić sprawę do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Maciej Chmielowski, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Konsumenci lub przedsiębiorcy, którzy nie mogą wyegzekwować korzyści wynikających z udziału w programie lojalnościowym, powinni dochodzić swoich roszczeń na drodze sądowej. Konsument może zwrócić się o bezpłatną poradę prawną do powiatowego lub miejskiego rzecznika konsumentów (adresy i telefony rzeczników znajdują się na stronie internetowej UOKiK - www.uokik.gov.pl).
Prezes Urzędu może interweniować wtedy, kiedy sytuacja dotyczyłaby nieograniczonej liczby konsumentów, np. przedsiębiorca nie udziela pełnej informacji o warunkach uczestnictwa w programie lojalnościowym. Tak było w przypadku spółki Cinema City Poland. Sprawa dotyczyła akcji promocyjnej, prowadzonej przez spółkę od 14 maja do 31 grudnia 2004 r. Urząd reaguje też, gdy program lojalnościowy ogranicza konkurencję.

Nagrodzimy lojalność naszych partnerów

Paweł Kwiatkowski, rzecznik Kompanii Piwowarskiej SA
Świat Przyjaciół Piwa to program lojalnościowy. Jego uczestnicy zbierają punkty, a następnie wymieniają na prezenty. Wprowadzenie kart płatniczych to nowy pomysł, który spotkał się z dużym zainteresowaniem partnerów. Wymaga od nas zebrania kompletu danych, tak, aby bank mógł przygotować karty. Jesteśmy w trakcie realizacji tego przedsięwzięcia. Podkreślam, że zebrane punkty nie przepadają. Według planów, projekt z wykorzystaniem kart powinien ruszyć pod koniec lutego tego roku. Zainteresowanych przepraszamy za opóźnienie. Wynagrodzimy je przyznaniem dodatkowej premii punktowej. Nasza współpraca z klientami - właścicielami pubów - jest dobra i wciąż wzbogacana: zapewniamy serwis instalacji do nalewania piwa, udostępniamy wiele elementów wystroju i wyposażenia. Celem programu lojalnościowego jest natomiast zwiększenie motywacji naszych klientów do przestrzegania standardów jakości, a także zwiększenia sprzedaży. Jestem pewien, że po pokonaniu przeszkód, na pewno program ten spełni swoją rolę.

Agnieszka Nowak - POLSKA Dziennik Zachodni