Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

Za drogi kufel z pianką

09.09.2004

BROWARNICTWO. POLAK WYPIJA 74 LITRY PIWA W ROKU. W ostatnich latach konsumpcja piwa w Polsce podwoiła się - z 15,144 mln hl w 1995 r. do 28,338 mln hl w 2003 r. Statystyczny Polak w 1995 r. wypił 30 litrów piwa, gdy w 2003 r. już 74 litry. W latach 1993-2002 udział Polski w światowym rynku piwa wzrósł z 1,1 do 1,8 proc. W tym samym czasie udziały w europejskim rynku powiększyły się z 3 do 5,3 proc. Dziś nasz kraj pod względem wielkości tego rynku zajmuje 5. miejsce w Europie. Wyprzedzają nas tylko Niemcy, Brytyjczycy, Rosjanie i Hiszpanie.
Na świecie wytwarza się dziś ok: 1,5 mld hektolitrów piwa. W 2003 r. największym producentem był koncern Anhauser Busch, który sprzedał 130 min hl piwa. O 5 min hl mniej ulokował na światowych rynkach główny udziałowiec polskiej Kompanii Piwowarskiej - SABMiller, a 99 min hl piwa sprzedał główny akcjonariusz Grupy Żywiec - koncern Heineken. W 2004 r. po zakończeniu fuzji belgijskiego producenta Interbrew z brazylijskim Am-Bev, na czoło wysuwa się nowy potentat, jego roczną sprzedaż szacuje się na 190 min hl.

Konsolidacja na rynku

W polskiej branży piwowarskiej również postępuje konsolidacja. W 1997 r. pięć największych polskich browarów kontrolowało 58 proc. krajowego rynku. Na koniec 2002 r. na pierwsze miejsce pod względem wielkości sprzedaży wysunęła
się Kompania Piwowarska S.A. z udziałami 32,2 proc. Udziały drugiej pod względem wielkości Grupy Żywiec wynosiły wówczas 31,6 proc., trzeciego - Carlsberga - Okocimia - 13 proc., a czwartej - grupy Brau Union - 5 proc. Na koniec 2003 r., w wyniku połączenia z Brau Union, na pierwsze miejsce wysunęła się Grupa Żywiec z udziałami ok. 37 proc., na drugie miejsce spadła Kompania Piwowarska SA., która wraz kupionymi Dojlidami osiągnęła 34,4 proc. rynku, zaś na trzecim pozycji umocnił się Carlsberg-Okocim, do którego należy ok. 14 proc. rynku. Razem trzej najwięksi gracze mają ponad 80 proc. udziałów rynku.
Rok bieżący nie jest już tak pomyślny dla producentów piwa. W II kwartale po raz pierwszy od wielu lat branża odnotowała spadek sprzedaży o 2,66 proc. W tym samym czasie Kompania Piwowarska S.A. – mimo niesprzyjającej pogody i na przekór wysokiej akcyzie - mogła pochwalić się wzrostem o 2 proc. W maju udziały rynkowe poznańskiej spółki osiągnęły rekordową wielkość 36,3 proc.
- Tak dobre rezultaty sprzedaży przesądziły o pozytywnych wynikach Kompanii Piwowarskiej za całe I półrocze 2004 r., kiedy to wykazaliśmy się największą dynamiką wzrostu spośród trzech największych graczy na rynku. To znaczny, jakościowy skok, przybliżający nas do pozycji lidera - powiedział Paweł Sudoł, prezes zarządu Kompanii Piwowarskiej S.A. - Osiągnięte wyniki są rezultatem konsekwentnie wdrażanej strategii marketingowej, jaką realizujemy z powodzeniem od 9 miesięcy. Obejmuje ona m.in^ inwestycje w sieć sprzedaży oraz ekspozycję naszych produktów, a także konserwatywną politykę cenową i drobiazgowo opracowaną komunikację. Wzrost udziałów rynkowych w ciągu zaledwie kilku miesięcy nie jest wynikiem przejęcia innego browaru, ale wzrostu organicznego, wspartego przemyślaną, popartą badaniami strategią - dodaje Karl Lippert, dyrektor generalny Kompanii Piwowarskiej S.A.
Bardzo dobrze radzi też sobie kielecki browar Belgia, którego sprzedaż wzrosła o ponad 7 proc. Firma zamierza w br. osiągnąć 4,5-4,7 proc. rynku. - Wzrost sprzedaży uzyskaliśmy nie tylko dzięki wprowadzaniu nowych marek piwa, jak znany już Frater, ale i wzrostowi eksportu piwa na wymagający rynek USA i na Wyspy Brytyjskie - podkreśla Aleksander Chmielewski, dyrektor generalny browaru Belgia.

Królują małe sklepy

Największym powodzeniem wśród polskich konsumentów cieszą się wciąż piwa regularne (jasne), choć ich udział w rynku spadł z 95 proc. w 1995 r. do 72 proc. w 2003 r. Stało się tak za sprawą wzrostu popularności piw mocnych, których udział w rynku w 1995 r. szacowany był zaledwie na 2 proc., zaś w 2003 r. wynosił już 25 proc. Udziały piwa mocnego od kilku lat wykazują stabilizację na poziomie C rynku. Nie zmieniły się również od lat, szacowane na ok. 3 proc. rynkowe udziały piw specjalnych (smakowe). Głównym kanałem sprzedaży pozostaje wciąż tradycyjny detal, reprezentowany przez ponad 100 tyś. małych sklepów detalicznych. Od 1995 r. następują jednak zmiany. 9 lat temu sprzedaż w tych sklepach stanowiła 72 proc. ogólnej sprzedaży piwa. W 2003 r. już 64 proc. Dzieje się tak za sprawą rozwoju sieci super- i hipermarketów, poprzez które w 1995 r. do konsumentów trafiał tylko l proc. sprzedawanego w Polsce piwa, zaś w 2003 r. - już 13 proc. Zmniejsza się systematycznie sprzedaż piwa w gastronomii. W 1995 r. lokale gastronomiczne generowały 27 proc. sprzedaży, a w 2003 r. za ich pośrednictwem do klientów trafiło 24 proc. sprzedawanego w Polsce piwa. W br. ma być jeszcze mniej.
Zdaniem analityków, jest to kwestia ceny. Piwo w barach i restauracjach jest po prostu za drogie na
kieszeń przeciętnego Polaka. Najlepiej ów spadek widać w sprzedaży z beczek typu KEG, których udziały w rynku w 1995 r. szacowano na 34 proc. W 2003 r. wynosił już tylko 12 proc.

Udział w rynku producentów piwa (w proc.)
Grupa Żywiec 37
Browary regionalne 10,6
Browar Belgia 4
Carlsberg Okocim 14
Kampania Piwowarska SA 34,4
Źródło: Spółki piwowarskie (dane 2003r.)

Kanały dystrybucji piwa w Polsce (w proc.)
Małe sklepy detaliczne 64
Bary i restauracje 24
Super- i hipermarkety 13
Źródło: Spółki piwowarskie (dane za 2003r.)

Gazeta Prawna

Gazeta Prawna