Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

Wypłacą dywidendę i do budżetu 1 mld zł

24.05.2005

Bardzo dobre wyniki finansowe osiągnęła Kompania Piwowarska,należąca w 72 proc. do koncernu SABMiller (28 proc. ma Euro Agro Centrum Kulczyka) w roku obrachunkowym zakończonym 31 marca br. Sprzedała 10,3 mln hl piwa (o 12,6 proc. więcej niż w 2003 r.), a jej udział w rynku szacowany na 29,2 mln hl wzrósł do 35,3 proc. Zaś w l kwartale br. powiększył się nawet do 35,7 proc.
Firma uzyskała w roku finansowym przychody ponad 3,3 mld zł,
osiągając zysk netto na poziomie 481 zł.
- Z tytułu samej akcyzy odprowadziliśmy do budżetu ok. l mld
zł, nie licząc podatków lokalnych. Wypłacimy też już czwarty rok z rzędu dywidendę akcjonariuszom (firma
nie jest notowana na GPW), zaś na inwestycje przeznaczymy w najbliższych latach 280 mln zł. Uważamy bowiem, że rynek piwa będzie w Polsce nadal rozwijał się dynamicznie, a jego spożycie wzrośnie z 76 do 88-85 l na głowę mieszkańca
- powiedział na poniedziałkowej konferencji dyrektor generalny Kompanii Piwowarskiej Karl Lippert. Ocenił obecne moce produkcyjne koncernu w Polsce na 12,5 mln hl, z czego 5,6 mln hl przypada na browar w Poznaniu, 5,5 mln w Tychach
i 1,4 mln hl w Białymstoku.
- Plany inwestycyjne pozwolą zwiększyć te moce do 15 mln hl
rocznie. Do ważniejszych zaliczyłbym nową linię rozlewniczą do butelek, dodatkowe magazyny oraz nową warzelnię i piwnice w Białymstoku. Moc browaru w ciągu dwóch lat wzrośnie do 2,5 mln hl. W Poznaniu budujemy linię rozlewniczą do butelek bezzwrotnych oraz kotłownię gazową, zaś w Tychach chcemy uruchomić wysoko wydajną linię puszkowania piwa (100 tyś. puszek/godz.), a ponadto
warzelnię i piwnice - dodał.
Nie krył zadowolenia z wysokiej wydajności w Polsce, która w browarach Kompanii sięga 13 tyś. hl piwa na pracownika (łączne zatrudnienie 2,5 tyś. osób), gdy tymczasem na
świecie „rzadko który browar ma 10 tyś. hl".
- Należymy więc do wiodących w grupie - podkreślił. Marką
flagową jest piwo Tyskie, którego udział w polskim rynku sięga aż 17 proc., Żubr osiąga już 8 proc., a Lech dochodzi do 7 proc. Coraz lepiej sprzedają się nowe marki: Redd's Red i Dog in the Fog, którym towarzyszy intensywna kampania
reklamowa.
- Nasze produkty bardzo dobrze sprzedają się w gastronomii,
tradycyjnych sklepach oraz wśród dystr butorów hurtowych.
Sporo mamy jeszcze do zrobienia w wielkich sieciach handlowych, gdzie działa silna konkurencja - podkreślił.
Gazeta Prawna

Zbigniew Żukowski