Wielkie kategorie FMCG
21.02.2005
Zwycięskie produkty konkursu Towar Roku to marki należące do największych kategorii spożywczych i chemicznych.Poniżej znajdziecie Państwo analizę kilku kategorii pokazującą zarówno trendy rynkowe, jak i analizę budżetówreklamowych w poszczególnych kategoriach.
Rynek piwa w Polsce jest rynkiem wysokiej koncentracji, w którym trzech producentów posiada ponad 85 proc. rynku. Poces konsolidacji w tej branży rozpoczął się w 1998 r., poprzez przyjęcie Brewpole przez Żywiec. Już rok później powstała Kompania Piwowarska w wyniku fuzji browarów Tyskich i browarów Lech. W 2003 r. KP przejął Dojlidy. Z kolei trzeci, główny gracz Carlsberg przejął szczecińskiego Bosmana, Kasztelana i dolnośląskiego Piasta. Łączne
udziały rynkowe (wartościowe) trzech czołowych graczy stanowiły w roku 2004: 85,4 proc. całego rynku piwa w Polsce z następującymi wynikami: Grupa Żywiec - 37,6 proc., Kompania Piwowarska - 33,7 proc., Carlsberg S.A. - 14,1 proc. (dane ACNielsen, I-XII 2004). W ciągu ostatniego kwartału 2004 r. (dane KP, za ACNielsen) do pięciu „top marek" o największym udziale wartościowym w rynku piwa
należały: Tyskie - 14,3 proc., Żubr - 8,3 proc., Tatra Pils - 6,8 proc., Żywiec - 6,6 proc., Lech - 5,8 procent. Browary polubiły kampanie reklamowe w TV. Porównując wydatki reklamowe, warto zauważyć, że budżet reklamowy piwa zwiększył się w 2004 r. o okoto 53 mln zł w stosunku do 2003 r.
WYDATKI REKLAMOWE NA KATEGORIĘ PIWO (w zł)
I-XII 2003
Kompania Piwowarska S.A.................93 524 815
Grupa Żywiec S.A........................107 477 910
Carlsberg S.A...........................43 965 488
Browar Belgia Sp. z o.o.................7 426 929
Browary Lubelskie S.A...................278 315
I-XII 2004
Kompania Piwowarska S.A.................126 901 315
Grupa Żywiec S.A........................113 788 167
Carlsberg S.A...........................48 213 039
Browar Belgia Sp. z o.o.................10 187 377
Browary Lubelskie S.A...................8 328 390
Źródło: Expert Monitor
udziały rynkowe (wartościowe) trzech czołowych graczy stanowiły w roku 2004: 85,4 proc. całego rynku piwa w Polsce z następującymi wynikami: Grupa Żywiec - 37,6 proc., Kompania Piwowarska - 33,7 proc., Carlsberg S.A. - 14,1 proc. (dane ACNielsen, I-XII 2004). W ciągu ostatniego kwartału 2004 r. (dane KP, za ACNielsen) do pięciu „top marek" o największym udziale wartościowym w rynku piwa
należały: Tyskie - 14,3 proc., Żubr - 8,3 proc., Tatra Pils - 6,8 proc., Żywiec - 6,6 proc., Lech - 5,8 procent. Browary polubiły kampanie reklamowe w TV. Porównując wydatki reklamowe, warto zauważyć, że budżet reklamowy piwa zwiększył się w 2004 r. o okoto 53 mln zł w stosunku do 2003 r.
WYDATKI REKLAMOWE NA KATEGORIĘ PIWO (w zł)
I-XII 2003
Kompania Piwowarska S.A.................93 524 815
Grupa Żywiec S.A........................107 477 910
Carlsberg S.A...........................43 965 488
Browar Belgia Sp. z o.o.................7 426 929
Browary Lubelskie S.A...................278 315
I-XII 2004
Kompania Piwowarska S.A.................126 901 315
Grupa Żywiec S.A........................113 788 167
Carlsberg S.A...........................48 213 039
Browar Belgia Sp. z o.o.................10 187 377
Browary Lubelskie S.A...................8 328 390
Źródło: Expert Monitor
Puls Biznesu
Puls Biznesu