Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

Warzelnia ukryta w kodzie

27.07.2006

Towarzystwo Promocji Kultury Piwa BRACTWO PIWNE przed kilkoma tygodniami wystąpiło do dwóch organizacji zrzeszających producentów piwa w Polsce: Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie oraz Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich z apelem o informowanie konsumentów o miejscu warzenia określonych marek piw. (Apel ten zamieściliśmy w artykule „Skąd to piwo?”). W przypadku Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich problem praktycznie nie istnieje, organizacja zrzesza firmy posiadające po jednym browarze. Reprezentująca Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie Danuta Gut, Dyrektor Biura Zarządu Związku, udzieliła nam odpowiedzi na nasz apel.
Przede wszystkim – publikowane obecnie na etykietach, bądź innych opakowaniach piw, informacje o siedzibie firmy piwowarskiej (nie o adresie konkretnego zakładu produkcyjnego) nie są sprzeczne z uregulowaniami prawnymi. BRACTWO PIWNE oczywiście zgadza się z tym, jednak nasz apel ma charakter prośby o „gest dobrej woli” wobec tej grupy konsumentów, dla których określenie konkretnego browaru – zakładu produkcyjnego – ma znaczenie.

Informacje dotyczące miejsca produkcji, czyli warzenia piwa, a nawet informacje dotyczące określonej zmiany produkcyjnej, są oczywiście podawane na opakowaniach piw. Umieszczane są w formie rzędu cyfr pod kodem kreskowym. Producentom piwa pozwalają bez problemów określić miejsce i czas warzenia, jednak przeciętnemu konsumentowi niewiele mówią. Dlatego też BRACTWO PIWNE stara się, wspólnie z ZPPP BROWARY POLSKIE, przygotować akcję informacyjną na temat „zakodowanych” danych, dzięki której będziemy chcieli dotrzeć do wszystkich zainteresowanych konsumentów.

Kolejną ważną informacją, pośrednio związaną z omawianym tematem, jest fakt, że trwają prace nad zmiana prawa. Prawdopodobne jest, że w wyniku tych zmian wszyscy producenci piwa w Polsce będą zobowiązani do określonych zmian w informacjach zawartych na opakowaniach swoich produktów. Z przyczyn ekonomicznych wcześniejsze zmiany – polegające na przykład na umieszczeniu informacji o miejscu warzenia – są więc nieuzasadnione.

Bractwo Piwne