Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

Van Pur przejmie browar w Koszalinie

01.04.2009

Produkujący piwa marki Brok browar w Koszalinie nie zostanie jednak zamknięty. Duński koncern Royal Unibrew zdecydował się ostatecznie sprzedać go podkarpackiemu Van Purowi.

Po ogłoszeniu słabych wyników sprzedaży w Polsce w 2008 r. Royal Unibrew, do którego należą trzy browary: Łomża, Jędrzejów i Koszalin zdecydował się pozbyć tego ostatniego. Będzie koncentrował się na rozwoju marki Łomża. Początkowo pojawiały się informacje o zamknięciu browaru i zwolnieniu wszystkich jego pracowników, w sumie około 89 osób. Ostatecznie jednak Royal Unibrew porozumiał się z konkurencyjnym browarem Van Pur i podpisał z nim wstępną umowę sprzedaży koszalińskiego Broka. A to oznacza, że marka Brok nie zniknie z rynku, będzie nadal produkowana w Koszalinie, a załoga browaru nie straci pracy. Do zawarcia ostatecznej umowy sprzedaży Broka Van Purowi potrzebna jest jeszcze zgoda UOKiK-u, ale z tą nie powinno być problemu. Nie ujawniono wartości transakcji. 

Brok i Van Pur to niewielkie browary, nie ma więc mowy o jakiejkolwiek koncentracji na rynku. Ta zresztą już się dokonała, około 85 proc. polskiego rynku piwa kontrolują trzy wielkie koncerny: Kompania Piwowarska, Grupa Żywiec i Carlsberg. Kilkanaście procent udziałów w rynku ma Royal Unibrew, lubelska Perła i Van Pur.

- Spowolnienie gospodarcze dla jednych jest zagrożeniem, a dla innych szansą na rozwój. My stawiamy na rozwój i dlatego zdecydowaliśmy się kupić od firmy Royal Unibrew browar w Koszalinie. Podpisaliśmy już umowę w tej sprawie, ale wejdzie ona w życie dopiero po uzyskaniu zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - powiedział Pulsowi Biznesu Marek Krzystkiewicz, prezes Van Pura.

Browar w Koszalinie zwiększy zdolności produkcyjne Van Pura o 650 tys. hl rocznie. Do tej pory w browarach w Rakszawie i Zabrzu Van Pur produkował rocznie około 1,6 mln hl piwa, co daje mu 4,5-procentowy udział w rynku.

- Nowe moce są nam potrzebne do zaspokojenia rosnącego popytu na nasze piwa pod marką Karpackie oraz pod markami sieci handlowych - mówi Marek Krzystkiewicz.

eGospodarka.pl