Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

Udany sezon dla browarów

27.10.2005

W ciągu trzech kwartałów 2005 r. Polacy wypili ok. 23,8 mln hektolitrów piwa, o 4,8 proc. więcej niż przed rokiem. Koniec roku powinien być równie udany.
Spożycie piwa rośnie od kilku lat. W 2004 r. wyniosło 28,8 mln hektolitrów i było o 1,6 proc. większe niż rok wcześniej. W 2005 r. wzrost popytu się utrzyma. Podczas wczorajszej konferencji Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego przedstawiciele koncernów działających w Polsce szacowali, że łącznie Polacy wypiją w tym roku ok. 30 mln hektolitrów piwa - o 4,5 proc. więcej niż w 2004 r.

- Coraz więcej Polaków sięga chętniej po piwo niż mocne napoje alkoholowe - mówi Hans P. van Zon, prezes Grupy Żywiec.

Polacy najchętniej - odwrotnie niż w krajach, gdzie picie piwa jest popularne - kupują piwo w półlitrowych butelkach. Najrzadziej sięgają po piwo z beczki. Tak było także w trzecim kwartale 2005 r. Ponad połowa sprzedaży w tym okresie dotyczy piwa butelkowego, jedna dziesiąta - rozlanego do kufli w pubach i restauracjach.

W trzecim kwartale o 11,5 proc. wzrosła krajowa sprzedaż piw Kompanii Piwowarskiej. 3,6 mln hektolitrów sprawiło, że jej udział w rynku wzrósł do 38,5 proc. - Umocniliśmy się na pozycji lidera - mówi Karl Lippert, dyrektor generalny Kompanii Piwowarskiej. W ciągu ostatnich 6 miesięcy eksport, przede wszystkim piwa Tyskie, wzrósł o 70 proc.

Z wyników zadowolona jest także Grupa Żywiec (ponad 30 proc. udziału w rynku). W połowie 2005 r. zysk netto spółki notowanej na warszawskiej giełdzie wyniósł 142 mln zł, wartość sprzedaży przekroczyła 1,3 mld zł. - Wzrost zysku o 5 proc. przy przychodach, które zwiększyły się o 2 proc., oznacza, że jesteśmy w stanie generować zysk dzięki zarządzaniu wydatkami, produkcją i sprzedażą - tłumaczy Krzysztof Rut, dyrektor ds. korporacyjnych Grupy Żywiec. Od początku 2005 r. Carlsberg Polska, mający blisko 15 proc. udziału w rynku, sprzedał 3,4 mln hektolitrów piwa, zwiększając sprzedaż w porównaniu z takim samym okresem 2004 r. o 9 proc. Lepsze wyniki grupa zawdzięcza piwu Harnaś. Jego sprzedaż stanowi jedną czwartą całej produkcji Grupy Carlsberg. O 40 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem wzrosła także sprzedaż Karmi Poema di Caffe.

Ponad 800 tys. hektolitrów piwa sprzedał w ciągu trzech kwartałów kielecki Browar Belgia (ok. 4 proc. udziału w rynku).

- Na koniec roku przewidujemy sprzedaż na poziomie 1,1 mln hektolitrów - mówi Aleksander Chmielewski, dyrektor generalny Belgii.

- Spodziewamy się, że w przyszłym roku wzrost sprzedaży się utrzyma - mówi Karl Lippert. O swoją przyszłość obawiają się jedynie browary produkujące do kilkuset hektolitrów piwa. Obecnie ich udział w rynku nie przekracza 3 proc.

- Od kilku lat sprzedaż małych browarów spada o średnio 10 proc. rocznie. Podobnie będzie także w 2005 r. - przyznaje Andrzej Olkowski, prezes Stowarzyszenia Małych i Średnich Browarów Polskich.
Rzeczpospolita

BEATA DREWNOWSKA