Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

Tyskie,Żubr - dwa bratanki

07.02.2006

Żubr - okręt flagowy białostockiego browaru Dojlidy nie oddaje pola. W ubiegłym roku utrzymał pozycję wicelidera pod względem sprzedaży na krajowym rynku. Historyczne rekordybije również sam browar - w 2005 r. sprzedał 1,4 mln hektolitrów piwa.
Wrankingu popularności piwnych marek Żubra wyprzedza tylko
bratnie Tyskie - nr l wśród produktów Kompanii Piwowarskiej, do której Dojlidy należą od 2003 roku. Białostockie piwo odniosło sukces tym bardziej spektakularny, że zdystansowało ogólnopolskie znane marki - takie jak Warka, Żywiec czy Lech.

Żubr płynie strumieniami

- To był dobry rok - podsumowuje Jacek Winiarski, dyrektor białostockiego Browaru. - W porównaniu z rokiem 2004 wynik sprzedaży poprawiliśmy o 300 tysięcy hektolitrów.
Swoje zrobiła oczywiście pogoda - sezon letni był o wiele cieplejszy niż przed rokiem, a proporcjonalnie do
temperatury rośnie pragnienie konsumentów.
- Mogli jednak wybierać inne gatunki, a wybrali nas, co świadczy o popularności naszych marek - zauważa dyrektor
Winiarski.
Dojlidy rozlewają trzy gatunki piwa: Classic i Złote - w puszki, wyłącznie na lokalny rynek oraz Żubr - w puszki,
butelki i do 50-litrowych beczułek. Największym sukcesem inwestycyjnym ubiegłego roku była w browarze rozbudowa hali magazynowej i uruchomienie nowej, jednej z najnowocześniejszych w Polsce linii do rozlewania piwa o wydajności tysiąca butelek na minutę.
- Nasze najbliższe zadanie to nowa hala magazynowa, bo istniejąca jest już za mała - mówi Jacek Winiarski.
Firma matka - Kompania Piwowarska nie oszczędza na białostockim beniaminku - od połowy 2004 roku. zainwestowała
w firmę około 120 mln złotych (oprócz Dojlid ma jeszcze browar w Tychach i w Poznaniu - Lech).

Rekord goni rekord

W minionym roku Żubr utrzymał drugie, zdobyte jeszcze w 2004 roku, miejsce na rynku. Przed nim jest tylko Tyskie - najlepiej sprzedawany produkt Kompanii, która (jako całość) pobiła swój własny rekord: jej obroty w 2005 roku to 11,2 mln hl piwa. Żaden polski producent piwa nie osiągnął
takiego rezultatu. Oznacza to 12,6 proc. wzrostu sprzedaży,
czyli dwa i pół raza więcej niż średnio w branży. Tym samym udział KP w rynku wyniósł ponad 37 proc., co stawia ją na pozycji piwnego lidera.
Jak wyglądają finansowe osiągnięcia spółki? Jeszcze nie wiadomo, bo branża podsumowuje wyniki w marcu. W roku obrotowym 2005 (kwiecień 2004 - marzec 2005) zysk netto wyniósł 481 mln zł, przy przychodach ze sprzedaży przekraczających 3,3 mld zł. Z takim wynikiem KP była najbardziej rentowną spółką piwowarską w Polsce.
Kurier Poranny

Maryla PAWLAK-ŻALIKOWSKA