Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

Trudno już skłonić Polaków, by pili więcej

28.01.2010

Piwosze zaciskają pasa i wydają mniej na piwo, które podrożało po podwyżce akcyzy. Po tłustej dekadzie branża piwowarska po raz pierwszy znalazła się w 2009 r. pod kreską. I to sporą, bo jak wstępnie szacuje Carlsberg Polska (d. Okocim) sprzedaż mogła spaść nawet o 5-8 proc. Wcześniej całoroczna prognoza Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego (ZPPP) mówiła o spadku rzędu 8 proc.

Co się stało? Po pierwsze, spowolnienie gospodarki skłoniło konsumentów do ograniczenia wydatków na używki. Poza tym od 1 marca 2009 r. piwna akcyza poszła w górę o 13,6 proc. Butelka piwa podrożała o 6-9 groszy. Budżet dzięki wyższej akcyzie planował ekstra 460 mln zł na Rezerwę Solidarności, specjalny fundusz służący łagodzeniu skutków kryzysu dla najuboższych. Rząd rozwiązał rezerwę w trakcie nowelizacji budżetu w połowie 2009 r.
 

Źródło: Gazeta Wyborcza, BiznesPolska.pl