Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

Studenci podzieleni przez piwo

04.05.2005

W Szczecinie w tym roku juwenalia odbędą się dwa razy. Sponsorem pierwszej imprezy jest Żywiec, a drugiej - ciągle nie wiadomo kto.
"Zachodniopomorski turniej uczelni" (oficjalnie nazwa "juwenalia" tu nie pada) odbędzie się tydzień przed juwenaliami tradycyjnymi. Potrwa od 5 do 13 maja. Jego organizatorem jest Rada Programowa Turnieju, którą tworzą ludzie zarządzający klubem Pinokio, czyli firma Soso Catering, która koordynuje organizację imprezy, uczelnie i sympatycy m.in. szczeciński radny Wojciech Hawryszuk. Do "Turnieju..." akces zgłosiło dziesięć szczecińskich uczelni (m.in. PS, AR i PAM). Juwenalia to przede wszystkim Uniwersytet Szczeciński i Akademia Morska. Niektóre szkoły chcą wziąć udział w obu imprezach.

Szefowie samorządów AM i US zdecydowali już, że "Turniej..." bojkotują i swoich reprezentacji nie wystawią.

Najważniejszym powodem zatargu są pieniądze, a właściwie sponsorzy. Soso Catering pozyskał dla "Turnieju..." browar Żywiec, głównego sponsora juwenaliów ostatnich dwóch lat w Szczecinie. To rozsierdziło samorządowców, którzy uznali, że prywatna firma "podebrała" im głównego sponsora.

- W ubiegłym roku Żywiec dał nam prawie 70 tys. zł, w tym walczymy o połowę tej sumy z innym browarem - mówi szef samorządu Akademii Morskiej Wojciech Kozłowski.

Dlaczego tak się stało? Żywiec nie chce już wydawać pieniędzy na juwenalia firmowane przez uczelniane samorządy. - Rok temu wydaliśmy 65 tys. zł, a sprzedaliśmy 30 beczek piwa. Nie mogliśmy sprzedawać piwa na niektórych imprezach. Taka współpraca to dla nas same straty. W Warszawie idzie 200 beczek - usłyszeliśmy od jednego z przedstawicieli browaru.

- Promujemy kulturę studencką, nie wszystko musi się opłacać, bo student to nasz późniejszy klient, ale jeśli ponosi się tylko straty, to w takiej imprezie udziału brać nie chcemy - dodaje rzeczniczka grupy Żywiec Eliza Panek.

"Turniej..." chce od Żywca kilkakrotnie mniej niż dostali studenci. W zamian za to logo browaru znajdzie się na tysiącach ulotek i plakatów. Do tego sponsor uznał, że ta impreza ma lepsze niż juwenalia perspektywy, jej organizator chce w przyszłym roku włączyć do "Turnieju..." także uczelnie Unii Europejskiej.

W tej sytuacji samorządowcy na gwałt szukają innego sponsora dla juwenaliów, które mają się rozpocząć 18 maja. Teraz rozmawiają z grupą Carlsberg Polska (producentem m.in. piwa Bosman i Okocim). - Na razie bez efektu - zastrzega rzecznik Carlsberga Leszek Siwecki.

Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, browar nie pali się do współpracy, bo uważa, że studenci są nielojalni. Przez wiele lat to Bosman sponsorował szczecińskie juwenalia, zanim trzy lata temu roli tej nie odebrał mu Żywiec. - Bosman dawał nam 20 tys. zł, Żywiec 45 tys., wybraliśmy po prostu lepszą ofertę - tłumaczy szef samorządu US Radosław Przypis.

Budżet juwenaliów (bez pieniędzy browaru) to ok. 180 tys. zł. - Jeśli nie dogadamy się z Carlsbergiem, będziemy musieli ciąć program - mówi Wojciech Kozłowski z AM.

- Czasy monopolu się skończyły, być może nie wszyscy się do tego przyzwyczaili, ale chyba musieli. Wolno nam robić imprezę, a konkurencja ma dobry wpływ na rynek - uważa szef Soso Catering Mariusz Bloch. - Propagujemy kulturę studencką a tej imprezy domagali się studenci. Turniej to uwieńczenie naszej pracy.

"Zachodniopomorski turniej uczelni"

Politechnika Szczecińska

Pomorska Akademia Medyczna

Akademia Rolnicza

Zachodniopomorska Szkoła Biznesu

Wyższa Szkoła Sztuki Użytkowej

Wyższa Szkoła Administracji Publicznej

Wyższa Szkoła Integracji Europejskiej

Wyższa Szkoła Zawodowa Oeconomicus

Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Turystyczna

Wyższa Szkoła Humanistyczna TWP



Juwenalia

Uniwersytet Szczeciński

Akademia Morska

Politechnika Szczecińska

Pomorska Akademia Medyczna

Wyższa Szkoła Integracji Europejskiej

Zachodniopomorska Szkoła Biznesu

Wyższa Szkoła Humanistyczna TWP.

Gazeta Wyborcza

Marcin Górka