Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

Sto lat różnicy

18.06.2004

Łódzki akcent kampanii reklamowej Browarów Tyskich jest kolejnym dowodem na lekceważący stosunek tej firmy do klientów. Rzeczywistość reklamowa jest oczywiście rzeczywistością umowną, trudno jednak “umówić się” na przekłamanie dat, sięgające niemalże stu lat.
Wielkoformatowa reklama Browarów Tyskich, związana z obchodami 375-lecia firmy zdobi jeden z biurowców w centrum Łodzi. Akcentem dominującym jest zdjęcie ulicy Piotrkowskiej - głównej ulicy Łodzi. Fakt ten niewątpliwie powinien łodzian cieszyć, wszak Piotrkowska jest w lokalnej świadomości najważniejszym miejscem w mieście. Niestety – twórcy reklamy postanowili “dopowiedzieć” ilustrację kilkoma napisami.
Określenie “dopowiedzieć” w tym wypadku śmiało zastąpić można sformułowaniem “przekłamać”. Napis towarzyszący archiwalnej fotografii głosi: “192 lata po otwarciu Browarów Tyskich Piotrkowska stała się ozdobą Łodzi”. Podana jest nawet dokładna data, kiedy to Piotrkowska stała się “ozdobą” – rok 1821.
Zupełnie bez znaczenia dla twórców reklamy wydaje się być fakt, że w roku tym Piotrkowska nie tyle “stała się ozdobą Łodzi”, ile “stała się”. A i to nie była jeszcze Piotrkowska. Rok 1821 przyjmuje się za datę zakończenia budowy utwardzonego traktu łączącego Łęczycę z Piotrkowem Trybunalskim. Później ulica Piotrkowska stała się jego częścią. Pierwszy bruk położono na niej w latach sześćdziesiątych, a chodniki – w siedemdziesiątych XIX stulecia. 50 lat po tym, jak “Piotrkowska stała się ozdobą Łodzi”.
Fotografia towarzysząca hasłom reklamowym Browarów Tyskich przedstawia ulicę Piotrkowską. Stoją przy niej kilkupiętrowe kamienice, środkiem jedzie tramwaj. Tramwaje elektryczne w Łodzi – jako pierwszym mieście w Królestwie Polskim – zaczęły jeździć w rok 1898. 77 lat po tym, jak “Piotrkowska stała się ozdobą Łodzi”. Zdjęcie ilustrujące reklamę może pochodzić z pierwszego dziesięciolecia XX wieku. Mniej więcej 90 lat po tym, jak “Piotrkowska stała się ozdobą Łodzi”.

Adam Kuźmicki