Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

Sprzedaż piwa wzrosła w III kw. tylko o 1,59% r/r z powodu złej pogody

22.10.2004

Sprzedaż piwa w III kwartale 2004 roku wzrosła o 1,59% r/r do 8,56 mln hektolitrów, podał Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego (ZPPP). Przedstawiciele ZPPP poinformowali, że wpływ na niską dynamikę sprzedaży nadal miało chłodne lato, choć dynamika była już pozytywna wobec drugiego kwartału.
W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy br. dynamika wzrostu wyniosła 1,23%. Polskie browary sprzedały łącznie 21,4 mln hektolitrów piwa, podał ZPPP, reprezentujący łącznie ok. 95% krajowego rynku piwa.

W drugim kwartale z powodu złej pogody sprzedaż piwa spadła o 2,6%, pierwszy raz od wielu lat.

"Musimy brać pod uwagę, że pogoda ma duży wpływ na branżę piwowarską, większy niż na inne branże. W zeszłym roku mieliśmy wspaniałe lato, nie takie, jak w tym. Ale jesteśmy raczej zadowoleni z wyniku, biorąc pod uwagę to, jaka była pogoda" - powiedział Nico Nusmeier, prezes ZPPP i zarazem prezes Grupy Żywiec.

Piwowarzy wciąż obawiają się napływu, po wejściu Polski do Unii Europejskiej i otwarciu granic, tańszego piwa z zagranicy, jednak na razie nie są w stanie ocenić wpływu tych zmian na swoją sprzedaż.

"Obawiamy się o indywidualny import piwa. Mimo, że nie mamy dowodów, że coś ważnego się dzieje, musimy brać uwagę, że to też jest zagrożenie" - powiedział Nusmeier.

Według Nusmeiera Grupa Żywiec osiągnęła po dziewięciu miesiącach tego roku około 37% udziału w rynku piwa, jednak nie chciał podać, ile Grupa Żywiec sprzedała piwa w trzecim kwartale. Powiedział jedynie, że po dziewięciu miesiącach dynamika wyniosła 12%, ale nie licząc browarów Brau Union było to 8%.

Nusmeier zapowiedział, że długofalowo celem dla Grupy Żywiec jest osiągnięcie około 40% udziału w rynku piwa.

Prezes Żywca powiedział też, że w całym roku wzrost branży może maksymalnie wynieść 2,0%, biorąc pod uwagę, jakie było lato.

Przedstawiciele Kompanii Piwowarskiej poinformowali, że w trzecim kwartale KP sprzedała 3,2 mln hektolitrów piwa, czyli o 16,2% więcej niż rok wcześniej, zaś po dziewięciu miesiącach wzrost sprzedaży wyniósł 8,04% i KP sprzedała łącznie 7,7 mln hektolitrów.

Trzeci gracz na rynku, Carlsberg Polska (dawniej Okocim), sprzedał w trzecim kwartale 1,28 mln hektolitrów piwa, czyli o 5,0% r/r. Po dziewięciu miesiącach sprzedaż wyniosła 3,18 mln hektolitrów, czyli o 3,0% więcej r/r. Udział w rynku wyniósł około 14,3%.

"Na czwarty kwartał patrzymy optymistycznie i wzrost sprzedaży piwa powinien wynieść co najmniej tyle ile w trzecim kwartale. Sprzedaż podciągnęło nam takie piwo jak Harnaś i marki regionalne Bosman, Kasztelan i Piast" - powiedziała dziennikarzom Melania Popiel, rzecznik Okocimia.

"W całym roku chcielibyśmy, aby wzrost sprzedaży wyniósł przynajmniej 5%" - dodała.
Gazeta Wyborcza

ISI