Soki zamiast piwa
29.08.2003
Po blisko roku poszukiwań Grupie Żywiec udało się znaleźć inwestora dla likwidowanego browaru w Braniewie. Zakładem zainteresowała się firma Soki Dr Witt.
Kiedy w 1993 roku browar w Braniewie był modernizowany, w Polsce sprzedawano około 12 mln hektolitrów piwa rocznie. Był to rynek z perspektywą - powiedział Życiu Warszawy Krzysztof Rut z Grupy Żywiec. Potem przemysł piwowarski był systematycznie dokapitalizowywany. Dzisiaj w Polsce sprzedaje się rocznie ponad 24 mln hektolitrów piwa.
Decyzję o likwidacji browaru w Braniewie Grupa Żywiec podjęła jesienią ubiegłego roku. - Kłopoty z browarem w Braniewie zaczęły się w połowie 2001 r. Było to w tym samym momencie, kiedy problemy zaczęło przeżywać Elbrewery, gdy kurczył się rynek marki EB - powiedział nam Krzysztof Rut. Dodał, że Grupa Żywiec przez rok próbowała znaleźć alternatywne rozwiązanie dla dalszego rozwoju zakładu w Braniewie, ale się nie udało. - W listopadzie ubiegłego roku podjęliśmy decyzję o likwidacji browaru. Ostateczna likwidacja nastąpi 30 września bieżącego roku. Likwidacja drugiego co do wielkości zakładu pracy w Braniewie to dla miasteczka duży problem. Bezrobocie przekroczyło tam 30 procent. Browarem zainteresowała się podwarszawska spółka Soki Dr Witt. Przyszły inwestor zadeklarował zatrudnienie około połowy załogi likwidowanego browaru. Zamierza tam produkować soki, napoje, nalewki, wina, aromaty i syropy.
Likwidacja zakładu w Braniewie to dla Grupy Żywiec, która razem z częścią handlową zatrudnia dzisiaj pięć i pół tysiąca pracowników, niewielki uszczerbek. Ponadto w tym roku Heineken - holenderski inwestor Grupy Żywiec, kupił austriacką firmę BBAG. Austriacy są właścicielami trzech browarów w Polsce. Nie dziwi też fakt, że browarem w Braniewie zainteresował się akurat Dr Witt. Na początku roku podwarszawskiego producenta soków kupił za 8 mln zł Jan Rynkiewicz, który przez osiem lat był związany z Żywcem. Pełnił tam między innymi funkcję przewodniczącego rady nadzorczej.
Obecnie Dr Witt kontroluje około 2,8 proc. rynku w ujęciu ilościowym. Natomiast pod względem wartości sprzedaży Dr Witt posiada 3,4 proc. rynku. Za nim plasują się m.in. Tarczyn, Aronia czy też Cappy należące do Coca-Coli. Rynkowi potentaci, tacy jak Maspex, Sonda i Hortex, kontrolują ponad 50 proc. sprzedaży w Polsce.
Decyzję o likwidacji browaru w Braniewie Grupa Żywiec podjęła jesienią ubiegłego roku. - Kłopoty z browarem w Braniewie zaczęły się w połowie 2001 r. Było to w tym samym momencie, kiedy problemy zaczęło przeżywać Elbrewery, gdy kurczył się rynek marki EB - powiedział nam Krzysztof Rut. Dodał, że Grupa Żywiec przez rok próbowała znaleźć alternatywne rozwiązanie dla dalszego rozwoju zakładu w Braniewie, ale się nie udało. - W listopadzie ubiegłego roku podjęliśmy decyzję o likwidacji browaru. Ostateczna likwidacja nastąpi 30 września bieżącego roku. Likwidacja drugiego co do wielkości zakładu pracy w Braniewie to dla miasteczka duży problem. Bezrobocie przekroczyło tam 30 procent. Browarem zainteresowała się podwarszawska spółka Soki Dr Witt. Przyszły inwestor zadeklarował zatrudnienie około połowy załogi likwidowanego browaru. Zamierza tam produkować soki, napoje, nalewki, wina, aromaty i syropy.
Likwidacja zakładu w Braniewie to dla Grupy Żywiec, która razem z częścią handlową zatrudnia dzisiaj pięć i pół tysiąca pracowników, niewielki uszczerbek. Ponadto w tym roku Heineken - holenderski inwestor Grupy Żywiec, kupił austriacką firmę BBAG. Austriacy są właścicielami trzech browarów w Polsce. Nie dziwi też fakt, że browarem w Braniewie zainteresował się akurat Dr Witt. Na początku roku podwarszawskiego producenta soków kupił za 8 mln zł Jan Rynkiewicz, który przez osiem lat był związany z Żywcem. Pełnił tam między innymi funkcję przewodniczącego rady nadzorczej.
Obecnie Dr Witt kontroluje około 2,8 proc. rynku w ujęciu ilościowym. Natomiast pod względem wartości sprzedaży Dr Witt posiada 3,4 proc. rynku. Za nim plasują się m.in. Tarczyn, Aronia czy też Cappy należące do Coca-Coli. Rynkowi potentaci, tacy jak Maspex, Sonda i Hortex, kontrolują ponad 50 proc. sprzedaży w Polsce.
Życie Warszawy
Henryk A. Sadowski