Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

Ściganie lidera

22.10.2004

W trzecim kwartale bieżącego roku branża piwowarska sprzedała o 1,6 procent piwa więcej niż rok wcześniej. Za cały rok może to być nawet 3 procent. Największą dynamikę sprzedaży miała Kompania Piwowarska, która chce wyprzedzić lidera, Grupę Żywca.
W trzecim kwartale browary reprezentujące 95 proc. rynku sprzedały 8,5 mln hl piwa, o 1,6 proc. więcej niż w tym samym okresie ub.r. Łącznie po 9 miesiącach jest to 21,4 mln hl, czyli wzrost o 1,23 proc. W ocenie Nico Nusmeiera, prezesa Grupy Żywiec jest mało prawdopodobne, by branża powtórzyła ubiegłoroczny sukces - ponad 27 mln hl sprzedaży i ponad 6-proc. jej dynamikę.

- Za cały 2004 rok przyrost może wynieść 2 - 3 procent - prognozuje Nico Nusmeier. Melania Popiel z Carlsberg Polska nie wyklucza ponad 5 proc. wzrostu sprzedaży dla branży.

Prognozy prezesów polskich browarów są zbieżne z opracowaniami zagranicznych ekspertów, którzy polski rynek piwa postrzegają jako stale rosnący, z utrzymaniem tej tendencji przez najbliższe kilka lat. Na tle innych państw unijnych, gdzie spożycie piwa utrzymuje się na stałym poziomie lub spada (jak np. w Niemczech) Polska jest atrakcyjnym rynkiem.

Nie sprawdziły się czarne scenariusze dotyczące nadmiernego importu piwa z państw sąsiadujących z nami. Daleko nam ciągle do średniego poziomu spożycia piwa w Unii.

Według Bogusława Zychowicza i Ziemowita Fałata, niezależnych analityków, skorzystanie z rozwiązań stosowanych w Czechach, jak np. obniżenie akcyzy dla piw beczkowych kierowanych do gastronomii i dla średniej wielkości browarów mogłoby wspomóc sprzedaż całej branży w kolejnych latach.

Największą, 16,2 proc. dynamikę przyrostu sprzedaży w 3 kw. br. miała Kompania Piwowarska (po 9 mies. jest 8 proc.), która - w ocenie jej zarządu - już uzyskała przewagę nad Grupą Żywca. Żywiec wraz z browarami przejętymi od Brau Union utrzymuje ponad 8-proc. wzrost sprzedaży, ale nie ujawnia jej wielkości.

Grupa Carlsberg Polska 5-proc. dynamiką w trzecim kw. nadrabia 2-proc. stratę z 2 kw. br.

Czwarty z kolei gracz, browar Belgia, trzeci kw. br zalicza do najgorszych w swojej historii, gdyż zanotował 14-proc. spadek (po 9 mies. jest 3 proc. wzrost).


Rzeczpospolita

Lidia Oktaba