Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

Rośnie z pianką piwo jasne pełne

23.07.2003

Według Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego cała branża sprzedała w pierwszym półroczu o 4 proc. złocistego napoju więcej niż w tym samym okresie przed rokiem.
Dzięki wzrostowi sprzedaży w pierwszych sześciu miesiącach tego roku o 5 proc. do 4,4 mln hektolitrów Kompania Piwowarska stała się liderem na polskim rynku piwa. Grupa Żywiec, która dotychczas miała najwyższy udział w rynku w pierwszym półroczu, zanotowała 3-procentowy wzrost sprzedaży do 4,14 mln hektolitrów. - W samym drugim kwartale nasza sprzedaż wzrosła o 6 proc. - powiedział nam Nico Nusmeier, prezes żywieckiej spółki. Trzeci gracz rynkowy, Carlsberg Okocim, w całym półroczu zwiększył sprzedaż piwa o 6 proc. do 1,9 mln hektolitrów. Jak poinformował prezes spółki Marcin Piróg, w drugim kwartale sprzedaż wzrosła aż o 11 proc.

Paweł Sudoł, prezes Kompanii Piwowarskiej, liczy, że w tym roku jego spółka zanotuje 5-procentowy wzrost. Przed trzema miesiącami Kompania kupiła białostocki browar Dojlidy i zamierza podwoić jego zdolności produkcyjne. Obecnie wynoszą one prawie 800 tys. hektolitrów piwa rocznie. - W tej chwili porządkujemy portfel marek Dojlid.

Sztandarowymi produktami pozostaną Żubr i Classic. Pozostałe będziemy powoli wygaszać - powiedział nam Paweł Sudoł.

Większościowym udziałowcem Kompanii Piwowarskiej jest SABMiller, druga pod względem wielkości grupa piwowarska na świecie. Podobny wzrost sprzedaży w całym roku zakłada Grupa Żywiec. W czwartym kwartale może się to okazać łatwiejsze, bo w tym czasie spółka może zacząć konsolidować wyniki trzech polskich browarów należących obecnie do austriackiego Brau Union: Browarów Warszawskich, Van Pur oraz Kujawiaka. - Czekamy na zgodę odpowiednich urzędów w Polsce na przejęcie browarów. Mam nadzieję, że nastąpi to w październiku - powiedział Nico Nusmeier. Dodał, że rozważa również propozycję Browarów Polskich Brok-Strzelec, które zaproponowały Żywcowi sprzedaż i przeniesienie posiadanych akcji w spółce Zakłady Piwowarskie w Lublinie Perła. W ubiegłym roku żywiecka spółka, po kilku latach strat, zanotowała blisko 80 mln zł zysku netto. Głównym akcjonariuszem Grupy Żywiec jest Heineken International B.V.

Jednym z głównych problemów, z którymi boryka się branża piwowarska w Polsce, jest wysoki podatek akcyzowy na ten produkt w porównaniu z naszymi sąsiadami. Szczególne zagrożenia z tego tytułu piwowarzy widzą w związku z wejściem do Unii Europejskiej. - Liczymy, że, podobnie jak w przypadku alkoholi wysokoprocentowych, resort finansów obniży akcyzę na piwo o 30 proc. - powiedziała nam Danuta Gut ze Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego.

Wszystkie polskie browary w ubiegłym roku zapłaciły 2 mld 107 mln zł tylko samego podatku akcyzowego. Razem z VAT konsumenci piwa dostarczyli do budżetu ponad 5 mld zł.
Życie Warszawy

Henryk A. Sadowski