Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

Reklamować można tylko piwo

19.02.2005

Producenci szukają furtek, jak zareklamować alkohol. Legalnie mogą to robić tylko dystrybutorzy piwa.
Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi nie reguluje nazewnictwa alkoholi. Dlatego na
przykład wódka może nazywać się „sport", „mundial" czy
też w inny kojarzący się ze sportem sposób. Co innego, gdy taki produkt ktoś chce reklamować. Ustawa tego zabrania.
- Z napojów alkoholowych można reklamować jedynie piwo i to pod pewnymi warunkami. Nie można kierować kampanii do osób małoletnich. Reklama nie powinna też budować skojarzeń piwa
z atrakcyjnością seksualną, relaksem, aktywnym wypoczynkiem
czy sprawnością fizyczną - wylicza Marek Romsicki, prawnik z Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Piwo może być reklamowane w radiu i telewizji dopiero
po godzinie 20 (kiedyś po 22). W przypadku napojów wysokoprocentowych, można je reklamować jedynie w lokalach
gastronomicznych, hurtowniach oraz w wydzielonych
miejscach sklepów, których powierzchnia przekracza 200 metrów kwadratowych. Tymczasem reklamę Wódki Sport, jednoznacznie kojarzącą się ze sprawnością fizyczną, można
znaleźć w Internecie. Wprawdzie przed wyświetleniem baneru
wcześniej pojawia się tabelka z prośbą o podanie danych
osobowych, ale wcale nie trzeba jej wypełniać. Wystarczy
wcisnąć OK i pojawia się kontrowersyjny baner.
- Nie można wykluczyć, że w ten sposób reklamodawca chce udowodnić, że nie kieruje tego obrazu do ogółu, ale
indywidualnego odbiorcy - tłumaczy prawnik Państwowej
Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Za naruszenie zakazu reklamy napojów alkoholowych grozi kara grzywny od 10 tyś. zł do 500 tyś. zł.
Życie Warszawy

HAS