Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

Protest Bractwa Piwnego

01.02.2006

Kapitułę Bractwa Piwnego zaalarmował Arkadiusz Michalski, Przewodniczący Rady Starszych Kręgu Częstochowskiego Bractwa Piwnego. Było to po tym, jak sporna reklama Grupy Żywiec pojawiła się na antenach kilku stacji telewizyjnych, a na jej temat rozpoczęła się żywa dyskusja. Przez pewien czas trwała intensywna wymiana poglądów – zarówno w ramach Bractwa Piwnego, jak i na zewnątrz stowarzyszenia. Dzięki ogromnemu zaangażowaniu w całą sprawę Częstochowskiego Kręgu Lokalnego możliwe było opracowanie tekstu Protestu Bractwa Piwnego. Już 28 stycznia zaczęliśmy zbierać pod nim podpisy poparcia w czasie dwóch imprez: Giełdy Birofiliów w Bierhalle (Warszawa) oraz Piwo Roku 2005 (Łódź). Tekst Protestu oraz formularz z listą podpisów znalazły się na stronie głównej.Podpisy zebrać powinniśmy jak najszybciej, dlatego prosimy o przesłanie pierwszej tury list na adres Bractwa Piwnego (90-423 Łódź, ul. piotrkowska 77) w miarę możliwości do 5 lutego 2006 roku. Tekst Protestu wraz ze wszystkimi listami podpisów przekazane zostaną przedstawicielom Grupy Żywiec. Poniżej przypominamy treść Protestu.
My, niżej podpisani, protestujemy przeciwko dalszej emisji spotu reklamowego "Prawie jak didżej" z cyklu "Prawie... robi wielką różnicę", emitowanego w stacjach - TVP, Polsat, PolsatSport, TVN, TVN 24, TVN Turbo, Discovery, National Geographic.

Wspomniana reklama bezpośrednio dotyczy piwowarów domowych, godzi w ich dobre imię i przedstawia browarnictwo amatorskie w złym świetle.
Cały cykl "Prawie... robi wielką różnicę" oparty jest na zasadzie reklamy porównawczej, jednak piwa warzone w warunkach domowych nie mogą trafiać do sprzedaży, więc nie ten aspekt reklamy podnosimy w tym miejscu.
Naszym zdaniem spot "Prawie jak didżej" łamie zapisy art. 5, pkt. 1 Kodeksu Reklamowego Browarów Polskich, który brzmi:

"Reklama nie może wykorzystywać wizerunków, symboli, osób lub tematów, które można uznać za obraźliwe, uwłaczające lub poniżające".

Reklama piwa Żywiec obraża, uwłacza i poniża piwowarów domowych, smakoszy piw domowych, zwolenników różnorodności oraz miłośników kultury piwa!!!

Wiele firm różnych branż, z chęcią nawiązuje do domowych korzeni, stosując hasła reklamowe: "prawie jak domowe", co reklamowane wyroby nobilituje i stawia na wyższej półce.

Jest nam tym bardziej przykro, że rokrocznie odbywa się w Żywcu konkurs piw amatorskich, któremu Browar Żywiec patronuje. Konkurs na stałe już wpisał się do krajowego kalendarza wydarzeń piwnych. Jednocześnie działania patrona - Browaru Żywiec - stawiają pod znakiem zapytania sens organizowania tam tego przedsięwzięcia.

Wypowiedź Dyrektora ds. korporacyjnych Grupy Żywiec S.A. Krzysztofa Ruta, zamieszczona w portalu internetowym browar.biz, choć będąca cennym i znaczącym głosem w dyskusji, nie rozwiązuje problemu. Głos ten dotarł do kilku tysięcy osób, sporny spot zaś do nieporównanie większej ilości odbiorców.

Domagamy się natychmiastowego zaprzestania emisji spotu "Prawie jak didżej" w jego dotychczasowym kształcie oraz podjęcia działań zmierzających do wyjaśnienia problemu audytorium porównywalnemu wielkością z odbiorcami spornego spotu.

Bractwo Piwne