Pożegnanie z Heweliuszem i EB
23.02.2006
Słabnąca popularność mocnego piwa oraz rosnąca sprzedaż marek Żubr i Harnaś produkowanych przez konkurentów zaszkodziła wynikom Grupy Żywiec.
Grupa Żywiec należąca do koncernu Heineken z Holandii w 2005 r. sprzedała 10,3 mln hl piwa, o ok. 300 tys. hl więcej niż rok wcześniej. Wzrost ten był znacznie mniejszy od uzyskanego przez całą branżę. W 2005 r. sprzedaż piwa w Polsce zwiększyła się o ponad 5 proc. i przekroczyła 30 mln hl.
Udział Grupy Żywiec w krajowym rynku piwa zmniejszył się z 35 do 34 proc. Firma jest największym producentem mocnego piwa, a Polacy piją go coraz mniej. Spadek sprzedaży tego napoju wyniósł w Polsce ok. 8 - 9 proc. - Coraz większą popularnością cieszą się alkohole słabsze, co potwierdza także spadająca sprzedaż wódki w Polsce - powiedział podczas konferencji Hans von Zon, prezes Grupy Żywiec.
Mocnym piwom zaszkodziły także marki Harnaś i Żubr. W 2005 r. Polacy kupili 900 tys. hl harnasia produkowanego przez Carlsberg Polska. W pierwszej trójce najlepiej sprzedających się marek piwa był także Żubr Kompanii Piwowarskiej (9,8 proc. udziałów w krajowym rynku piwnym). Na niewielki wzrost sprzedaży wpłynęła także decyzja zarządu o wycofaniu z rynku kilku regionalnych marek, które były niedochodowe, m.in. Heweliusza, EB oraz Kuntersztynu. - Sądzę, że nasza strategia okazała się słuszna, gdyż pomimo małego wzrostu sprzedaży poprawiliśmy wyniki finansowe - uważa Hans von Zon.
Obroty netto spółki wzrosły o 3 proc., do 2,9 mld zł, a zysk operacyjny o 22 proc., do 452 mln zł. Zysk netto zwiększył się z 284 mln zł do 333 mln zł. Zdaniem zarządu wyniki są na tyle dobre, aby wypłacić akcjonariuszom dywidendę za 2005 r. w wysokości 30 zł na akcję.
W 2006 r. Żywiec zamierza skoncentrować się na umacnianiu pozycji rynkowej marki Strong, której sprzedaż stanowiła w 2005 r. 3,3 proc. obrotów branży piwowarskiej. Piwo będzie sprzedawane w nowym opakowaniu. Grupa chce także zwiększyć sprzedaż regionalnego piwa Special.
Jak podkreślił zarząd Heinekena, wyniki osiągnięte przez Grupę Żywiec oraz browary w Rumunii i na Węgrzech wpłynęły na wzrost sprzedaży koncernu w Europie Środkowej. W ubiegłym roku grupa wyprodukowała 118,6 mln litrów piwa, o 5,3 proc. więcej niż w 2004 r. Przychody wzrosły z 10,1 mld euro do 10,8 mld euro. Zysk netto zwiększył się o 18,5 proc., do 761 mln euro.
Grupa Żywiec *
- Przychody netto 2,9 MLD ZŁ
- Zysk netto 333 MLN ZŁ
- Zatrudnienie 6 TYS. OSÓB
* dane za 2005 r.
Grupa Heineken *
- Przychody 10,8MLD EURO
- Zysk netto 761 MLN EURO
- Zatrudnienie OK. 60 TYS. OSÓB
* dane za 2005 r.
Udział Grupy Żywiec w krajowym rynku piwa zmniejszył się z 35 do 34 proc. Firma jest największym producentem mocnego piwa, a Polacy piją go coraz mniej. Spadek sprzedaży tego napoju wyniósł w Polsce ok. 8 - 9 proc. - Coraz większą popularnością cieszą się alkohole słabsze, co potwierdza także spadająca sprzedaż wódki w Polsce - powiedział podczas konferencji Hans von Zon, prezes Grupy Żywiec.
Mocnym piwom zaszkodziły także marki Harnaś i Żubr. W 2005 r. Polacy kupili 900 tys. hl harnasia produkowanego przez Carlsberg Polska. W pierwszej trójce najlepiej sprzedających się marek piwa był także Żubr Kompanii Piwowarskiej (9,8 proc. udziałów w krajowym rynku piwnym). Na niewielki wzrost sprzedaży wpłynęła także decyzja zarządu o wycofaniu z rynku kilku regionalnych marek, które były niedochodowe, m.in. Heweliusza, EB oraz Kuntersztynu. - Sądzę, że nasza strategia okazała się słuszna, gdyż pomimo małego wzrostu sprzedaży poprawiliśmy wyniki finansowe - uważa Hans von Zon.
Obroty netto spółki wzrosły o 3 proc., do 2,9 mld zł, a zysk operacyjny o 22 proc., do 452 mln zł. Zysk netto zwiększył się z 284 mln zł do 333 mln zł. Zdaniem zarządu wyniki są na tyle dobre, aby wypłacić akcjonariuszom dywidendę za 2005 r. w wysokości 30 zł na akcję.
W 2006 r. Żywiec zamierza skoncentrować się na umacnianiu pozycji rynkowej marki Strong, której sprzedaż stanowiła w 2005 r. 3,3 proc. obrotów branży piwowarskiej. Piwo będzie sprzedawane w nowym opakowaniu. Grupa chce także zwiększyć sprzedaż regionalnego piwa Special.
Jak podkreślił zarząd Heinekena, wyniki osiągnięte przez Grupę Żywiec oraz browary w Rumunii i na Węgrzech wpłynęły na wzrost sprzedaży koncernu w Europie Środkowej. W ubiegłym roku grupa wyprodukowała 118,6 mln litrów piwa, o 5,3 proc. więcej niż w 2004 r. Przychody wzrosły z 10,1 mld euro do 10,8 mld euro. Zysk netto zwiększył się o 18,5 proc., do 761 mln euro.
Grupa Żywiec *
- Przychody netto 2,9 MLD ZŁ
- Zysk netto 333 MLN ZŁ
- Zatrudnienie 6 TYS. OSÓB
* dane za 2005 r.
Grupa Heineken *
- Przychody 10,8MLD EURO
- Zysk netto 761 MLN EURO
- Zatrudnienie OK. 60 TYS. OSÓB
* dane za 2005 r.
Rzeczpospolita
b.d.