Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

Popyt na piwo rośnie w Polsce coraz wolniej

29.08.2008

W 2008 r. browarom nie uda się osiągnąć ubiegłorocznego wzrostu sprzedaży.

W pierwszej połowie 2008 r. kupiliśmy o 3,8 proc. piwa więcej niż przed rokiem – wynika z szacunków giełdowej grupy Żywiec, które przedstawiła podczas wczorajszej konferencji. – W całym 2008 r. sprzedaż piwa w Polsce może się zwiększyć o 3 – 4 procent – uważa Chris Barrow, prezes Żywca, wicelidera polskiego rynku. 

Wynik ten będzie znacznie słabszy od ubiegłorocznego. W 2007 r. popyt na piwo poszedł w górę o 8,4 proc. Kupiliśmy wówczas nieco ponad 35 mln hl tego alkoholu. Tegoroczne wyhamowanie to m.in. efekt stopniowego nasycenia rynku. Statystyczny Polak spożywa już 93 litry piwa rocznie, co nie odbiega od średniej europejskiej. Na osłabienie popytu wpływ miały także podwyżki. Browary podniosły ceny, aby zrekompensować sobie wzrost kosztów produkcji. Ich skutki odczuł także wicelider. W pierwszym półroczu zysk operacyjny Żywca wyniósł 277 mln zł. Był ok. 7 proc. niższy niż rok wcześniej. Zysk netto spadł o niemal 9 proc., do 209 mln zł. Na wyniki wpływ miało także zwiększenie wydatków na marketing i promocję. W marcu Żywiec rozpoczął sprzedaż piwa Desperados.

W pierwszej połowie roku firma sprzedała 6,1 mln hl piwa, czyli o ok. 5 proc. więcej niż przed rokiem. Przychody Żywca zwiększyły się o 7,9 proc., do 1,84 mld zł. Wzrost zawdzięcza głównie Warce i Specjalowi.

Beata Drewnowska Rzeczpospolita