Popieramy Kupuj Nasze.PL
Na wstępie naszego pisma zgadzamy się z Państwa założeniem, iż kampania społeczna "Kupuj Nasze.PL – Są powody do dumy" jest bardzo potrzebną akcją mającą na celu uzmysłowić konsumentowi, że produkty polskie są dobrej jakości.
My, jako organizacja konsumencka działająca pod nazwą Towarzystwo Promocji Kultury Piwa BRACTWA PIWNE reprezentująca Polskę w Europejskiej Unii Konsumentów Piwa EBCU, chcielibyśmy zwrócić uwagę na faktyczne miejsce produkcji danego produktu.
W naszej ocenie jest to ogromny problem i nie dotyczy tylko piwa, lecz również wszelkich innych produktów spożywczych. Z racji charakteru naszego towarzystwa i jego celów statutowych my jednak koncentrujemy się na piwie.
Na chwilę obecną na opakowaniach, w większości przypadków, znajduje się tylko nazwa i adres właściciela zakładu produkcyjnego – na przykład Grupy Żywiec czy Kompani Piwowarskiej. Jak wiadomo są to potężne firmy posiadające liczne oddziały. Sytuacja ta powoduje, że piwa produkowane pod szyldem jednego koncernu są wytwarzane w różnych częściach kraju, niekoniecznie w tym miejscu, z którym są tradycyjnie kojarzone. Zwykły konsument nie wie, czy piwo Tyskie, które zakupił, pochodzi z Tychów czy też może z Poznania, Białegostoku czy Kielc. Dla świadomego konsumenta piwa ta informacja ma niebagatelne znaczenie.
Chodzi tu przede wszystkim o użytą w procesie warzenia wodę, która, stanowiąc większościowy składnik piwa, w dużym stopniu decyduje o jego ostatecznym smaku. Browary często odwołują się właśnie do tej krystalicznie czystej wody pochodzącej z różnych źródeł. Jednak należy sobie zadać, pytanie czy jeśli piwo będzie wyprodukowane w innym niż górski regionie Polski, to również jego bazą będzie przywoływana woda źródlana?
W naszej ocenie każdy ma prawo do szczegółowej informacji o zakupionym produkcie, a produkt wyróżniony "Kupuj Nasze.PL – Są powody do dumy" powinien taką informacje posiadać.
Uważamy, iż jednym z kryteriów przyznawania w/w wyróżnienia powinno być podawanie przez producenta faktycznego miejsca produkcji.
Z góry dziękujemy za uwzględnienie naszego stanowiska.
Z poważaniem
Arkadiusz Michalski
Kanclerz Bractwa Piwnego