Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

Polało się Tyskie

24.05.2005

Tłusty rok Kompanii Piwowarskiej. Producent Tyskiego i Lecha poprawił o 12,6 proc. sprzedaż piwa w roku obrachunkowym zakończonym w marcu 2005. Po raz pierwszy w historii uwarzył ponad 10 mln hl w ciągu roku i wyprzedził nawet Grupę Żywiec.
Świetne wyniki Kompanii Piwowarskiej (KP) sprawiły, że na koniec pierwszego kwartału jest ona numerem jeden na piwnym
rynku w Polsce z 35,7-proc. udziałem. Spółka kontrolowana przez światowego branżowego potentata SABMiller i firmę
EuroAgroCentrum należącą do Kulczyk Holding sprzedała w ostatnim roku 10,3 mln hl piwa, czyli o l,2 mln więcej
niż rok wcześniej. Wielkim sukcesem okazało się postawienie na markę Żubr, która należała do przejętego przez KP browaru Dojlidy w Białymstoku. To motor sprzedaży obok Tyskiego i Lecha.
Wyniki KP są obliczane w roku obrachunkowym
kończącym się w marcu, bowiem musi się on pokrywać z okresem
przyjętym przez SABMiller. W ostatnim roku KP udało się zwiększyć przychody o 12 proc. - do 3,365 mld zł. Wynik netto został również poprawiony i sięgnął 481 mln zł.
- Od czterech lat 100 proc. zysku wypłacane jest akcjonariuszom w postaci dywidendy - powiedział „Gazecie"
rzecznik KP Paweł Kwiatkowski.
Według naszych obliczeń otrzymali oni już do podziału grubo ponad l mld zł. Firma odcina dziś kupony od inwestycji
w ostatnich latach, takich jak rozwój sieci sprzedaży i potencjału produkcyjnego. Np. wspomniany browar w Białymstoku za dwa lata będzie warzyć aż 2,5 mln hl piwa, a w momencie przejęcia w 2003 r. było to 800 tyś. Wszystkie
browary KP mogą produkować teraz rocznie 12,5 mln hl, ale mimo to kosztem 280 mln zł realizowane są inwestycje
mające podnieść moce do 15 mln hl.
- Nie mam wątpliwości, że wzrost rynku piwowarskiego w Polsce ma charakter trwały. Spożycie piwa na głowę w ciągu
ostatnich dziesięciu lat podwoiło się, jednak przykład naszych sąsiadów - głównie Niemców, Czechów i Słowaków
- świadczy o tym, że są jeszcze możliwości dalszego wzrostu - uważa dyrektor generalny KP Karl Lippert.
W pierwszym kwartale br. sprzedaż branży piwowarskiej
wzrosła u nas o 4,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu ub. r.

SABMiller w roku zakończonym 31 marca sprzedał 148 mln hl piwa (dla porównania cały polski rynek to ok. 29 mln hl), obroty sięgnęły 14,5 mld dol., a zysk netto l,251 mld dol.
Gazeta Wyborcza

ToP