Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

Po kontrakty na Florydę

26.08.2004

Krzysztof Dąbrowski, radca handlowy RP w Waszyngtonie.Czy polskie firmy są znane w USA?KRZYSZTOF DĄBROWSKI: Nie tyle firmy, ile ich produkty. Amerykanie bardzo lubią polską żywność oraz napoje - głównie wódkę Belvedere i Chopin, które są we wszystkich restauracjach dobrej klasy. Kojarzą się one z produktami luksusowymi, także dzięki promocji, która kosztowała ponad 50 mln dolarów. Koszty te właśnie się zwracają. Są to najdroższe wódki w Ameryce, znacznie droższe niż np. Absolut. Przebojem staje się inna wódka, Ultimate. Też ma oryginalne opakowanie - kryształową karafkę - które podbija cenę. Rozpoczęła się także agresywna reklama wódki Wyborowej. Nowy wizerunek, nowa butelka i nowa strategia. Pernod Ricard, właściciel wyborowej, ma nadzieję, że będzie to także duży przebój. Podobno jeszcze w kolejce stoi żubrówka.
Wygląda na to, że rozpijamy Amerykę?

Chyba tak, bo coraz popularniejsze staje się polskie piwo. Zaczęło się od rynku lokalnego - nowojorskiej dzielnicy Greenpoint. Agent zadziałał bardzo rozsądnie, bo zainwestował w lokalną markę "Łomża". Wielu mieszkańców tej dzielnicy pochodzi właśnie z tych okolic. Trafił w gusta Amerykanów i "Łomża" stała się najpopularniejszym polskim piwem w Nowym Jorku. Trafiło ono do supermarketów, a w Stanach można go sprzedać więcej, niż wynoszą możliwości produkcyjne browaru. Po "Łomży" na rynku USA pojawiły się "Brok" i "Tyskie".(...)

W końcu tego roku w Miami planowana jest duża polska wystawa. Kto powinien tam pojechać?

Zachęcałbym przedstawicieli z sektora dóbr konsumpcyjnych: od żywności i napojów, po urządzenia domowe, szkło, porcelanę. Floryda jest najbardziej konsumpcyjnym stanem USA. Mieszka w nim dużo zamożnych ludzi. Można tam sprzedać dywany i dobrą konfekcję, odzież, żywność, napoje. Wszystko o jakości powyżej średniej. Floryda to również doskonałe miejsce do kontaktów z Ameryką Łacińską. Chcemy więc, aby na liście uczestników tej wystawy znalazły się takie firmy, które mają szanse z tej obecności skorzystać.

Rozmawiała Danuta Walewska

(Opracowanie: Bractwo Piwne)
Rzeczpospolita

Danuta Walewska