Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

Piwo dało zarobić inwestorom

23.02.2005

Z zysku za 2004 r. Grupa Żywiec przeznaczy na dywidendę niemal 350 mln zł. Na tegoroczne inwestycje zarezerwowała do 300 mln zł. Spółka wyróżnia się w koncernie Heineken,który jest jej właścicielem.
- Zaproponujemy walnemu zgromadzeniu wypłacenie dywidendy
w wysokości 30 złotych na akcję, o 10 zł więcej niż w dwóch ostatnich latach - mówił na wczorajszej konferencji prasowej Nico Nusmeier, prezes Grupy Żywiec. W latach 2002 i 2003 na dywidendę Żywiec przeznaczał po 226,6 mln zł.
Dywidendy za kolejne 2-3 lata nie powinny być niższe niż 20 - 30 zł na akcję. Grupa jest największym producentem
piwa w Polsce. Ma ponad 36,6 proc. udziału w rynku. W 2004 r. nawarzyła 10,1 mln hl piwa (w kraju było to 28 mln hl), co przyniosło 3,6 mld zł przychodów, o B proc. więcej niż rok wcześniej. Skonsolidowany zysk operacyjny podniósł się o 25 proc., osiągając 363 mln zł, a zysk netto o 34 proc.,
do 277 mln zł. Dynamika wzrostu produkcji i sprzedaży była o kilka punktów procentowych wyższa od średniej w branży piwnej.
- Jeśli pogoda dopisze, w 2005 roku zanotujemy wzrost produkcji i sprzedaży oraz utrzymamy pozycję na rynku - przewiduje prezes Grupy Żywiec, nie podając szczegółów.
Na tegoroczne inwestycje firma wyda - podobnie jak w 2004 r.
- do 300 mln zł. W tej kwocie są wydatki na promocję marek (w tym Królewskie i Kujawiak), wprowadzanie na rynek nowych produktów, odkupienie od Brau Union browaru w Bydgoszczy. Razem z tym browarem Żywiec będzie miał 6 zakładów, które zatrudniają ponad 6,5 tyś. pracowników. Prezes Żywca nie przewiduje kolejnych fuzji ani zakupów marek regionalnych.
Wczoraj swoje wyniki ogłosił również właściciel Żywca, koncern Heineken. Jego zysk netto zmalał o 32,7 proc., do 537 mln EUR, obroty zwiększyły się z 9,255 mld do 10,005 mld EUR - poziomu najwyższego w 240-letniej historii browaru. Koncern liczy na wzrost w tym roku zysku netto nieprzekraczający 5 proc. Ubiegłoroczny zysk Heinekena zmalał z powodu strat wynikających z niekorzystnych kursów
walutowych (99 mln EUR), odpisów nadzwyczajnych (anulowana
inwestycja 190 mln EUR w brazylijskim Kaiserze) i wyższej amortyzacji. W Rosji, Polsce, Hiszpanii i Austrii sprzedaż Heinekena wzrosła o 4,1 proc., do 19,2 mln hl, zmalała
w Holandii, Niemczech, Francji, Włoszech, Grecji. Łączna sprzedaż w całym roku zwiększyła się o 13,8 proc., osiągając 112,6 mln hl.
Rzeczpospolita

Lidia Oktaba, AFP, REUTERS, P.R.