Piwna ekstraklasa piłkarska
08.07.2004
Sponsorem strategicznym naszej ekstraklasy piłkarskiej zostanie prawdopodobnie Kompania Piwowarska. Rozpoczynające się 31 lipca rozgrywki nazywałyby się Lech Liga Polska. Ligowcy zarobiliby na tym trzy mln euro za sezon.
PZPN oraz Piłkarska Liga Polska od dawna starały się o znalezienie dla piłkarskiej ekstraklasy sponsora strategicznego. Wiele wskazuje na to, że ten cel uda im się osiągnąć jeszcze przed startem nowego sezonu. Negocjacje z potencjalnymi sponsorami prowadzą dyrektor wykonawczy PLP Leszek Miklas oraz Andrzej Placzyński z firmy Sport Five. Na razie obaj nie chcą wyjawić szczegółów.
Wiadomo jednak, że w grę wchodzą trzej kontrahenci - firma telekomunikacyjna, znany browar oraz potężny koncern motoryzacyjny. Wśród potencjalnych sponsorów długo wymieniano Polską Telefonię Cyfrową, operatora sieci Era. Firmę, która była sponsorem piłkarskiej reprezentacji Polski. Era mocno zainwestowała jednak w męską koszykówkę - została sponsorem drużyny narodowej i tytularnym rozgrywek ekstraklasy - Era Basket Ligi. Wspiera również piłkarzy Wisły Kraków. Wspominano też o zainteresowaniu polską ligą PTK Centertel, operatora sieci Idea.
Lech stawia na sport
Najbliższa podpisania umowy z PZPN jest jednak Kompania Piwowarska, właściciel m.in. marki Lech i Tyskie. To bowiem jeden z największych mecenasów polskiego sportu. Lech przez pewien czas był sponsorem tytularnym męskiej ekstraklasy koszykarskiej. W jego reklamach występował jeden z najsłynniejszych polskich piłkarzy Zbigniew Boniek. Obecnie wspiera hokej na lodzie, żużel i piłkę nożną. Jest m.in. sponsorem kadry Polski w futbolu plażowym. Tradycyjnie pomaga też naszym reprezentacjom olimpijskim. Lech sponsoruje również portal internetowy, a w kwietniu tego roku otworzył puby sportowe w Multikinach w Poznaniu i Szczecinie.
- Nie potwierdzam ani nie zaprzeczam, że rozmawiamy z PZPN na temat sponsorowania rozgrywek piłkarskiej ekstraklasy - mówi Andrzej Białasiewicz, szef marki Lech.
Trzy mln euro za sezon
Udało nam się jednak dowiedzieć, że rozmowy są bliskie finalizacji. W nowym sezonie piłkarze o mistrzostwo Polski walczyliby w rozgrywkach Lech Liga Polska. Ile zainwestuje w kluby ekstraklasy potencjalny sponsor? - W grę wchodzi co najmniej 3 mln euro za sezon - twierdzi prezes PLP Zbigniew Koźmiński. - W zamian wybrana firma zostanie sponsorem tytularnym rozgrywek ekstraklasy. Będzie również mogła umieścić swoje logo na banerach montowanych na stadionach oraz na koszulkach i spodenkach piłkarzy.
Sponsor zastrzegł jednak, że podpisze umowę, jeśli w telewizji otwartej o zasięgu ogólnokrajowym (TVP, Polsat lub TVN) będzie ukazywał się magazyn poświęcony rozgrywkom ekstraklasy.
- Spełnienie tego warunku jest trudne. Bo prawa do transmisji z meczów I i II ligi na mocy pięcioletniej umowy podpisanej w 2000 roku posiada Canal+. Dlatego negocjacje tak się przeciągają - mówi prezes Zbigniew Koźmiński.
Canal+ zobowiązał się, że do 2005 roku zapłaci klubom I i II ligi 100 mln dol. Stacja popadła jednak w kłopoty finansowe i półtora roku temu wynegocjowała zmniejszenie tej kwoty o 40 procent. Teraz Canal+ znowu chciał zmniejszyć wpłaty do kas klubowych o około 10 procent. Kluby postawiły jednak warunek, że stanie się to, dopiero jak przekaże fragmenty spotkań ligowych do telewizji otwartej i odda prawa do reklam. Stacja Canal+ chce jednak za to pieniędzy.
Gole z ligi w TVP?
Która z telewizji otwartych jest najbliższa stworzenia magazynu ligowego" W poprzednim sezonie wydawało się, że Polsat. Obecnie jednak najbardziej zaawansowane rozmowy prowadzone są z TVP. - Prowadzimy negocjacje w sprawie praw do prezentowania goli z meczów ekstraklasy. Liczę, że osiągniemy porozumienie - mówi szef sportu w TVP Janusz Basałaj.
Do rywalizacji o prawa do ekstraklasy włączyła się również TVN należąca do Grupy ITI - właściciela Legii Warszawa. Odpowiedzialny za kupno praw do imprez sportowych w TVN Robert Wichrowski temu zaprzecza. To jednak nic nowego. Przed walką Andrzeja Gołoty z Chrisem Byrdem Wichrowski też zaprzeczał, że jego stacja stara się o prawa do tego pojedynku, a okazało się, że TVN go transmitowała.
Wiadomo jednak, że w grę wchodzą trzej kontrahenci - firma telekomunikacyjna, znany browar oraz potężny koncern motoryzacyjny. Wśród potencjalnych sponsorów długo wymieniano Polską Telefonię Cyfrową, operatora sieci Era. Firmę, która była sponsorem piłkarskiej reprezentacji Polski. Era mocno zainwestowała jednak w męską koszykówkę - została sponsorem drużyny narodowej i tytularnym rozgrywek ekstraklasy - Era Basket Ligi. Wspiera również piłkarzy Wisły Kraków. Wspominano też o zainteresowaniu polską ligą PTK Centertel, operatora sieci Idea.
Lech stawia na sport
Najbliższa podpisania umowy z PZPN jest jednak Kompania Piwowarska, właściciel m.in. marki Lech i Tyskie. To bowiem jeden z największych mecenasów polskiego sportu. Lech przez pewien czas był sponsorem tytularnym męskiej ekstraklasy koszykarskiej. W jego reklamach występował jeden z najsłynniejszych polskich piłkarzy Zbigniew Boniek. Obecnie wspiera hokej na lodzie, żużel i piłkę nożną. Jest m.in. sponsorem kadry Polski w futbolu plażowym. Tradycyjnie pomaga też naszym reprezentacjom olimpijskim. Lech sponsoruje również portal internetowy, a w kwietniu tego roku otworzył puby sportowe w Multikinach w Poznaniu i Szczecinie.
- Nie potwierdzam ani nie zaprzeczam, że rozmawiamy z PZPN na temat sponsorowania rozgrywek piłkarskiej ekstraklasy - mówi Andrzej Białasiewicz, szef marki Lech.
Trzy mln euro za sezon
Udało nam się jednak dowiedzieć, że rozmowy są bliskie finalizacji. W nowym sezonie piłkarze o mistrzostwo Polski walczyliby w rozgrywkach Lech Liga Polska. Ile zainwestuje w kluby ekstraklasy potencjalny sponsor? - W grę wchodzi co najmniej 3 mln euro za sezon - twierdzi prezes PLP Zbigniew Koźmiński. - W zamian wybrana firma zostanie sponsorem tytularnym rozgrywek ekstraklasy. Będzie również mogła umieścić swoje logo na banerach montowanych na stadionach oraz na koszulkach i spodenkach piłkarzy.
Sponsor zastrzegł jednak, że podpisze umowę, jeśli w telewizji otwartej o zasięgu ogólnokrajowym (TVP, Polsat lub TVN) będzie ukazywał się magazyn poświęcony rozgrywkom ekstraklasy.
- Spełnienie tego warunku jest trudne. Bo prawa do transmisji z meczów I i II ligi na mocy pięcioletniej umowy podpisanej w 2000 roku posiada Canal+. Dlatego negocjacje tak się przeciągają - mówi prezes Zbigniew Koźmiński.
Canal+ zobowiązał się, że do 2005 roku zapłaci klubom I i II ligi 100 mln dol. Stacja popadła jednak w kłopoty finansowe i półtora roku temu wynegocjowała zmniejszenie tej kwoty o 40 procent. Teraz Canal+ znowu chciał zmniejszyć wpłaty do kas klubowych o około 10 procent. Kluby postawiły jednak warunek, że stanie się to, dopiero jak przekaże fragmenty spotkań ligowych do telewizji otwartej i odda prawa do reklam. Stacja Canal+ chce jednak za to pieniędzy.
Gole z ligi w TVP?
Która z telewizji otwartych jest najbliższa stworzenia magazynu ligowego" W poprzednim sezonie wydawało się, że Polsat. Obecnie jednak najbardziej zaawansowane rozmowy prowadzone są z TVP. - Prowadzimy negocjacje w sprawie praw do prezentowania goli z meczów ekstraklasy. Liczę, że osiągniemy porozumienie - mówi szef sportu w TVP Janusz Basałaj.
Do rywalizacji o prawa do ekstraklasy włączyła się również TVN należąca do Grupy ITI - właściciela Legii Warszawa. Odpowiedzialny za kupno praw do imprez sportowych w TVN Robert Wichrowski temu zaprzecza. To jednak nic nowego. Przed walką Andrzeja Gołoty z Chrisem Byrdem Wichrowski też zaprzeczał, że jego stacja stara się o prawa do tego pojedynku, a okazało się, że TVN go transmitowała.
Życie Warszawy
Jacek Dzierżanowski