Pijemy coraz więcej piwa
Złocisty płyn - coraz bardziej nam smakuje. Pijemy go już nawet do obiadu - jak Niemcy i Czesi. Piwo pijemy ze względu na zawarty w nim alkohol, ale coraz częściej też ze względu na smak.
Polacy w 2004 roku wypili 75 litrów piwa, w ubiegłym już ponad 85. Najmocniej odczuwają to barmani, przetaczając coraz więcej i coraz większych beczek z piwem.
Że tak jest potwierdzają browary, które zwiększają produkcję. Tak dzieje się od roku 2000. Ale dotychczas widać było sezonowość. Latem browary nie nadążały z zamówieniami, zimą zwalniały produkcję. Od tego roku jest inaczej, już zimą produkcja była bardzo wysoka. Jak powiedział Jacek Winiarski, dyrektor browaru w Białymstoku - Wszyscy o tym mówią - wzrost gospodarczy, boom. Wczoraj nawet w Wiadomościach była notatka, że Polacy wydają bardzo dużo.
Stać nas na więcej i więcej wydajemy na konsumpcję, między innymi piwa. Specjaliści od gospodarki twierdzą, że wzrost gospodarczy ma znaczenie, ale jeszcze większe to, że piwo w Polsce jest w rękach wielkich koncernów. One wiedzą jak sprzedawać. Jak mówi Zbigniew Sulewski z Centrum im. Adama Smitha - Na polski rynek weszły ogromne firmy, z ogromnym kapitałem i zainwestowały w promocję i marketing. A my, jak wszyscy konsumenci na świecie, jesteśmy podatni na reklamę.
Ja mówi Wojciech Koc, barman - Piwo piją wszyscy. Ostatnio widać, że też kobiety. Do niedawna to był trunek, który należał do mężczyzn.
Piwo powszechnieje, świadczą o tym cyfry. W ubiegłym roku Polska na akcyzie z piwa zarobiła dwa miliardy siedemset milionów złotych. W tym roku będzie to kwota o pół miliarda większa.
Kurier Poranny - źródło: TVP 3 Białystok