Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

Papież w Polsce. Cenzura w tv

10.05.2006

Jak informuje "Metropol" 25 maja z telewizji publicznej znikną reklamy: piwa, środków antykoncepcyjnych oraz majtek, staników i podpasek. Właśnie wtedy do Polski przyjeżdża Benedykt XVI.
- To kwestia smaku. Po śmierci papieża w ogóle nie nadawaliśmy reklam. Jako nadawca publiczny musimy uszanować podniosły charakter religijnego wydarzenia - mówi Katarzyna Twardowska z Biura Reklamy TVP.

Usunięcie z anteny gorszących lub niesmacznych treści ma być wyrazem szacunku wobec dostojnego gościa oraz uczuć wiernych. TVP przekonuje, że reklamowa autocenzura nie jest ukłonem w stronę rządu ani efektem nacisków Kościoła. Pracownicy TVP przypominają, że również podczas pielgrzymek Jana Pawła II z anteny znikały śmiałe, dwuznaczne lub kontrowersyjne reklamy.
- Piwo albo papier toaletowy nie licują z powagą mszy - dodaje Twardowska. O tym, że pomysł nie ma ideologicznych podtekstów, ma świadczyć też fakt, że zakaz nie obejmuje golizny. - Rozważymy zdjęcie reklamy, o ile erotyka znajdzie się na pierwszym planie - mówią na Woronicza. Niestosowność spotów mają oceniać przedstawiciele biura reklamy, komisji etyki oraz redakcji katolickiej.

Większość komentatorów chwali posunięcie władz telewizji, uznając je za wyraz szacunku wobec gościa. - To po prostu elegancki gest - uważa znany z liberalnych poglądów ks. Adam Boniecki, redaktor naczelny "Tygodnika Powszechnego".

- Wstrzemięźliwość reklamowa podczas wizyt papieskich to polska tradycja medialna - przytakuje socjolog Mirosław Pęczak. - Niestety, na to nakłada się ideologia. Obecny klimat polityczny sprzyja cenzurze obyczajowej - ostrzega Pęczak.

Choć dla komercyjnych stacji - pisze "Metropol" - zwiększająca oglądalność wizyta papieska powinna być czasem reklamowych żniw, one również popierają reklamową cenzurę.

Wirtualna Polska

pap