Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

OPIS1-KP kupuje Dojlidy, będzie liderem rynku

04.02.2003

Południowoafrykański browar SABMiller podał we wtorek, że jego polska spółka zależna - Kompania Piwowarska (KP) - kupi 98,8 procent akcji w Browaru Dojlidy oraz przejmie zadłużenie tej spółki od Radeberger Gruppe. Suma transakcji opiewa na około 37,9 miliona dolarów w gotówce.
Dzięki tej transakcji KP, która od lat depcze po piętach liderowi na polskim rynku piwa - Browarom Żywiec należącym do holenderskiej grupy Heineken, stanie się numerem jeden.

Udział w rynku Browarów Żywiec wynosił na koniec ubiegłego roku 32,3 procent, zaś Kompanii Piwowarskiej 32 procent. Udział Browaru Dojlidy wynosi około dwa procent. Trzecim graczem na polskim rynku jest Carlsberg Okocim z udziałem niemal 14 procent.
Analitycy uważają, że transakcja ta potwierdza, że polski rynek piwny nadal jest atrakcyjny na światowych graczy i być może zakup ten pociągnie za sobą kolejne etapy w spodziewanej konsolidacji sektora.

"Dla Kompanii Piwowarskiej transakcja oznacza pozycję lidera. Żywiec mógłby teraz zagrozić Kompanii Piwowarskiej jedynie poprzez kupno konkurencyjnego browaru. Transakcja ta potwierdza, że nadal trwa konsolidacja polskiego rynku piwa, a polski rynek jest nadal bardzo atrakcyjny" - powiedział Andrzej Szymański, analityk z DM Millennium.

NOWY NUMER JEDEN

Dzięki tej transakcji KP zdobyła też dostęp do tak zwanej "ściany wschodniej", gdzie do tej pory spółka ta była obecna w niewielkim stopniu. Dwa browary należące do KP, czyli Browary Tyskie i Lech Browary Wielkopolski znajdują się w zachodniej Polsce.

"Nam zależało na tym, żeby zdobyć lepszy dostęp do ściany wschodniej, do obszarów północno-wschodniej Polski i wejść w segment piw 'economy' i to zyskaliśmy dzięki tej akwizycji" - powiedział Paweł Kwiatkowski, rzecznik Kompanii Piwowarskiej.

Prezes SABMiller, Graham Mackay powiedział, że dzięki temu zakupowi Dojlidy będą mogły sprzedawać swoje podstawowe marki za pośrednictwem istniejącej platformy dystrybucyjnej.

Transakcja zostanie sfinalizowana, jeśli proces due-diligence przyniesie satysfakcjonujące wyniki oraz zgodzi się na nią Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

"Na pewno mamy taki plan, żeby marki Dojlid rozwijać, żeby wyposażyć te marki w naszą sieć dystrybucji, na pewno jest duża szansa dla tych lokalnych marek, żeby się stały ogólnopolskimi" - powiedział Kwiatkowski.

"Jeżeli chodzi o inwestycje to jesteśmy przygotowani technicznie, żeby zapewnić rozwój tego browaru tak, żeby on dorównał tym dwóm, które mamy w tej chwili" - dodał, ale nie chciał ujawnić żadnych kwot związanych z potencjalnymi nakładami inwestycyjnymi.

Kwiatkowski powiedział, że transakcja zostanie zrealizowana ze środków własnych.

Moce wytwórcze Dojlid wynoszą około 900.000 hektolitrów piwa rocznie. Sprzedaż spółki wynosi 734.000 hektolitrów, a jej udział w rynku około dwóch procent.

ŻYWIEC BĘDZIE WALCZYŁ

Zdaniem analityków po sfinalizowaniu transakcji przez KP, Żywiec mógłby zagrozić nowemu liderowi jedynie poprzez kupno kolejnego browaru, jednak Browary Żywiec nie planują na razie takiego zakupu.

"Nie zamierzamy niczego kupić. Póki co koncentrujemy się dalej na konsekwentnym wzmacnianiu sprzedaży, sieci dystrybucji i naszych głównych marek. Chociaż na pewno bardzo interesująco będzie wyglądała walka w tym roku o przywództwo na rynku" - powiedział Krzysztof Rut, rzecznik Browarów Żywiec.

"Mamy pięć browarów, które modernizujemy, zwiększamy moce produkcyjne. Mamy silne marki, a moce produkcyjne pozwalają nam już w tej chwili na to, by nie czuć się zagrożonym ze strony konkurencji" - dodał.

W ubiegłym roku polskie browary sprzedały łącznie 26 milionów hektolitrów piwa, czyli o 8,0 procent więcej niż w 2001 roku, zaś w tym roku wzrost może wynieść według prognoz około pięć procent.

((Autor: Barbara Woźniak; Redagował: Kuba Kurasz; Reuters Messaging: » barbara.wozniak.reuters.com@reuters.net; Reuters Serwis Polski, tel +48 22 653 9700, » warsaw.newsroom@reuters.com))

Puls Biznesu

Reuters, Barbara Woźniak