Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

OPIS1-Heineken zapowiada wzrost zysku w 2002 roku

12.09.2002

Wiodący holenderski browar, Heineken, podał w czwartek, że jego zysk netto w pierwszym półroczu wzrósł o 11 procent i poinformował, że wzrost zysku w całym roku powinien być podobny jak w pierwszych sześciu miesiącach, mimo że pogoda w wielu krajach Europy nie sprzyjała latem konsumpcji piwa.
Zysk netto przed uwzględnieniem pozycji jednorazowych wyniósł 330 milionów euro wobec 298 milionów w analogicznym okresie roku ubiegłego. Wynik ten jest minimalnie gorszy niż oczekiwali analitycy, którzy szacowali średnio, że grupa zarobi na czysto 333 miliony euro.

"Spółka spodziewa się procentowego wzrostu zysku netto w całym roku na takim samym poziomie jak w pierwszym półroczu" - podała w komunikacie firma produkująca między innymi takie piwa jak Amstel i Desperado, zaś w Polsce będąca inwestorem strategicznym w Browarach Żywiec.

Akcje Heinekena spadły nieznacznie, ponieważ inwestorzy byli zawiedzeni, że czwarty pod względem wielkości browar na świecie nie podał bardziej konkretnej prognozy wyników.

Część inwestorów miała nadzieję, że spółka przedstawi swoje plany akwizycyjne, tym bardziej że tak zrobiło kilku jej rywali, miedzy innymi producent piwa Stella Artois, belgijski browar Interbrew.

Prezes Heinekena Anthony Ruys powiedział na konferencji prasowej, że kierowana przez niego spółka wciąż szuka możliwości przejęć w Chinach, Rosji i Ameryce Łacińskiej.

Heineken podał, że jego prognoza oparta jest na założeniu, że zła pogoda w Europie Zachodniej niekorzystnie odbije się na sprzedaży, ale wzrost zysku operacyjnego w drugim półroczu będzie i tak wyższy niż 13 procent zanotowane w okresie styczeń-czerwiec.

W ubiegłym roku zysk netto holenderskiej firmy wzrósł w ubiegłym roku 15 procent, a w 2000 roku o 20 procent.

Główni rywale Heinekena, tacy jak wspomniany Interbrew czy amerykański producent Budwaisera Anheuser-Bush przewidują, że ich zyski w tym wzrosną o przynajmniej 10 procent.

Eksperci spodziewali się podania przez spółkę konkretnej prognozy na cały rok, bo jak dotąd browar mówił jedynie o "dalszym wzroście" zysku w 2002 roku.

Zysk operacyjny wzrósł do 581 milionów euro, a sprzedaż wzrosła o 11 procent do 4,958 miliarda euro.

Heineken podał, że z 11-procentowego wzrostu zysku netto sześć procent przypadło na wzrost organiczny, a pięć na pierwszy raz konsolidowane wyniki przejętych spółek, takich jak niemiecki BrauHolding i rosyjski Bravo Holding.

Znaczny wzrost sprzedaży zanotowano w USA, Polsce, Słowacji, Wietnamie i Afryce, natomiast konsumpcji piwa w wielu częściach Europy zaszkodziła mokra i zimna wiosna.

((Reuters Serwis Polski, tel +48 22 653 9700, fax +48 22 653 9780, » warsaw.newsroom@reuters.com))



Puls Biznesu

Źródło: Reuters