Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

Nowości z Fortuny z Miłosławia

30.11.2011
Nowości z Fortuny z Miłosławia Nowości z Fortuny z Miłosławia

Tegoroczna jesień jest z całą pewnością wyjątkową dla polskiego wielbiciela piwa. Po wprowadzeniu na rynek piw pszenicznych przez Kompanię Piwowarską (Książęce Pszeniczne) i Grupę Żywiec (Leżajsk Pszeniczne) oraz najnowszego produktu z browaru Ciechan w Ciechanowie Lagerowe (uroczysta promocja odbyła się 14 listopada w Starej Leżakowni w Ciechanowie) już niedługo pojawią się kolejne produkty.

Z pewnych źródeł wiem, że Grupa Żywiec, do końca roku, wprowadzi na rynek dwie kolejne niespodzianki.

Browar Amber wprowadzi piwo Amber Zimowy, stworzone dla tych, którzy szukają, bogatszych w smaku, doznań w zimowe wieczory.

Browar Grybów uwarzył, i już sprzedaje, Bock-a, nawiązując do tradycji piwowarskiej. To przecież właśnie jesień i wczesna zima są porami najlepszymi dla tego stylu.

Nietaktem byłoby też nie wspomnieć o piwach z browaru Cornelius, zarówno o tych z serii Cornelius (Ciemny Pszeniczny,Koźlak czy Grejpfrut) jak i Trybunał.(Trójsłodowe czy Miodowe).

Tymczasem browar Fortuna w Miłosławiu już niedługo wprowadzi aż trzy nowe piwa.
Po zapoznaniu się z nimi muszę obiektywnie przyznać, że przygotowano się do ich promocji niezwykle profesjonalnie. Wszystkie one posiadają zupełnie odmienną szatę graficzną. Prócz etykiety, krawatki i kontretykiety, kapsel przykrywa etykieta w kształcie banderoli akcyzowej. Ta rzadko spotykana forma już na wstępie wyróżnia produkty, z tej oferty, na tle innych.

Etykieta główna zawiera wizerunek browaru z czasów minionych. Sam browar powstał w 1889 roku, z inicjatywy lokalnego przedsiębiorcy Władysława Rabskiego a założyli go miłosławscy mieszczanie. Od samego początku istnienia jego produkty zyskały lokalną, i nie tylko, aprobatę.
W 2011 roku Browar Fortuna nabyła spółka IBG DWA Sp. z o.o.

Kontretykieta, często lekceważona i traktowana jak zło konieczne, nawiązuje do historii Miłosławia. To właśnie tu, 30 kwietnia 1848 roku, podczas europejskiej Wiosny Ludów, stoczono największą bitwę powstania wielkopolskiego. Wtedy to, po klęsce pod Książem, pruski generał Blumen, z siłą liczącą 2500 żołnierzy uzbrojoną w 4 działa, ruszył dwiema kolumnami, od Środy i Wrześni, na znajdującego się w Miłosławiu Ludwika Mierosławskiego (dysponującego 1200 żołnierzami i 4 działami). Początkowy przebieg bitwy nie zwiastował zwycięstwa. Dopiero jej druga część doprowadziła do wyparcia z miasta Miłosław i zmusiła do odwroty siły pruskie. To właśnie wydarzenie uwiecznił Juliusz Kossak na obrazie ,,Bitwa pod Miłosławiem”.

 

Temat ten zainspirował do nawiązani do historii miasta Miłosławia.

Z treści, zawartej na kontretykiecie, dowiemy się bliższych szczegółów na temat każdego piwa. Browar nie omieszkał również pochwalić się faktem, że jako jeden z nielicznych w Polsce warzy piwa metodą fermentacji otwartej.

Krawatka, nieco subtelniejsza zawiera nazwę produktu i najnowsze logo browaru.

Owe trzy piwa to: Pilzner, Koźlak i Pszeniczne (dunkel).

Można powiedzieć, że specjalnością browaru są piwa ciemne. Fortuna kultywuje w ten sposób tradycję ciemnego piwa pitego w Wielkopolsce. Piwo to, w przeszłości, często dosładzane było ciemnym cukrem nadającym czarną barwę i słodki smak.

Obecnie browar do ich stworzenia sam, jako jeden z nielicznych w Polsce, dokonuje prażenia słodów u siebie na miejscu.

Browar Fortuna chyba jako pierwszy w Polsce, wprowadził z sukcesem, piwo dosładzane wyciągiem z orzeszków koli- Fortuna Czarne.

W 2008-2010 roku browar produkował również piwa na zlecenie sieci sklepów benedyktyńskich.

Marek Suliga

Bractwo Piwne