Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

Moda na piwo i wino w Polsce nie mija

17.12.2007

Rok 2007 był wyjątkowo udany dla wszystkich producentów mocnych trunków, ale najbardziej dla tych, którzy warzą w Polsce piwo.

Z danych Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego wynika, że Polacy kupili 25 milionów hektolitrów piwa, czyli o 12 procent więcej niż rok wcześniej. 

– W całym 2007 roku producenci piwa sprzedadzą w Polsce o około 10 procent piwa więcej niż w 2006 roku – szacuje Marcin Piróg, prezes Carlsberg Polska, trzeciego producenta piwa w Polsce, oraz szef Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego .

Kończącego się roku nie podsumował jeszcze lider krajowego rynku piwa Kompania Piwowarska, do której należą między innymi marki: Tyskie i Żubr.

W pierwszym półroczu firma ta sprzedała 6,9 miliona hektolitrów piwa, o 21 procent więcej niż w pierwszych sześciu miesiącach ubiegłego roku.

W ciągu trzech kwartałów 2007 roku przychody Grupy Żywiec, drugiego producenta piwa w Polsce, przekroczyły 2,7 miliarda złotych. Były o około 13,3 procent wyższe niż rok wcześniej.

Prognozy polskich browarów na 2008 rok są ostrożne. Większość z nich uważa, że branży bardzo trudno będzie powtórzyć tegoroczny sukces. 

Najbardziej prawdopodobny jest wzrost popytu na poziomie około 5 procent. A to dlatego, że polski rynek piwa jest coraz bardziej nasycony. Obecnie jego spożycie wynosi około 85 litrów na osobę i nie odbiega znacznie od średniej europejskiej.

Coraz popularniejsze staje się w Polsce także wino.

– W 2007 roku wartość rynku wina zwiększyła się o ponad 20 procent – szacuje Tomasz Górny z giełdowej spółki Ambra, lidera krajowego rynku alkoholu z winogron.

Według firmy badawczej Nielsen w 2006 roku kupiliśmy około 120 mln litrów wina za 1,77 miliarda złotych. Z tego ponad połowę stanowiły najpopularniejsze wina spokojne.

O 17 procent sprzedaż win spokojnych zwiększyła w tym roku Winiarnia Bartex, jedna z największych firm na krajowym rynku winiarskim. Za to wolniej rósł popyt na jej wina musujące i deserowe oraz wermuty.Zdaniem polskich winiarzy kolejne lata powinny być dla całej branży równie udane. Prognozują, że w 2008 roku sprzedaż win spokojnych powinna ponownie pójść w górę o co najmniej 20 procent.

Beata Drewnowska, Rzeczpospolita