Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

Mamy piąte miejsce w Europie

29.04.2005

Początek roku był udany dla polskich browarów. Przez pierwsze trzy miesiące sprzedały one ponad 5,6 mln hektolitrów piwa - 4,4 procent więcej niż przed rokiem.
Producenci spodziewają się, że w całym roku sprzedaż piwa wzrośnie o 3 - 4 proc. w porównaniu z rokiem 2004, kiedy to sprzedano ponad 29 mln hl.

W produkcji piwa Polska zajmuje dziesiąte miejsce w świecie i piąte w Europie, za Niemcami, Wielką Brytanią, Rosją i Hiszpanią. W przeliczeniu na jednego mieszkańca spożycie piwa w Polsce ocenia się na 77 - 78 litrów rocznie. Dla porównania, przed II wojną światową spożycie piwa w naszym kraju wynosiło około 4 litry na osobę rocznie.

Niemal całość produkowanego w kraju piwa pochodzi z przedsiębiorstw zrzeszonych w Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce. Tradycyjnie najwięcej (ponad połowę) piwa sprzedaje się w butelkach, 36,8 proc. w puszkach i 9,6 proc. w opakowaniach KEG.

Liderem branży piwowarskiej w Polsce jest Kompania Piwowarska, w skład której wchodzą browary w Poznaniu, Tychach i browar Dojlidy. W pierwszym kwartale grupa ta umocniła się na pierwszej pozycji w branży. Jej udział w krajowym rynku piwa szacuje się na 37,4 proc. Od początku kwietnia ub. roku do końca marca tego roku koncern sprzedał 10,3 mln hl piwa. Przez pierwsze trzy miesiące 2005 r. sprzedaż wzrosła o prawie 20 proc. Kompania Piwowarska jest częścią drugiego pod względem wielkości sprzedaży producenta na świecie - SABMiller.

Wzrost sprzedaży o ok. 7 proc. odnotowała też spółka Carlsberg Polska, której udział w krajowym rynku piwa wynosi ok. 15 proc. W skład tej spółki wchodzą browary w Okocimiu, Szczecinie i w Sierpcu.

O 2 proc. zwiększył sprzedaż piwa Browar Belgia w Kielcach, którego udział w krajowym rynku piwa wynosi około 4 proc.

Prezes grupy Żywiec Nico Nusmeier nie chciał podać wyników sprzedaży piwa w I kwartale. W skład tej grupy wchodzą tak znane browary, jak Żywiec, Warka, Leżajsk, Elbląg, Bydgoszcz i Cieszyn. Tłumaczył to tym, że jego grupa podaje takie wyniki tylko dwa razy w roku. Można się domyślać, że grupa Żywiec nie osiągnęła w I kwartale istotnego wzrostu sprzedaży, skoro w innych firmach wzrosła ona powyżej średniej. Zmniejszyła się też sprzedaż piwa w browarach małych, zrzeszonych w Stowarzyszeniu Regionalnych Browarów. Ich łączny udział w rynku piwa nie przekracza 10 proc.

Podczas wczorajszej konferencji prasowej producenci piwa poinformowali, że większość surowców potrzebnych do tego napoju (chmiel i jęczmień) pochodzi z Polski, choć czasami ze względu na niespełnianie wymogów jakościowych polski jęczmień trzeba zastępować jęczmieniem z importu.
Rzeczpospolita

Edmund Szot