Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

Lepiej niż w starej Unii

09.09.2004

Ten rok branża piwna powinna zamknąć 2-procentowym wzrostem sprzedaży. Byłby to dobry wynik na tle innych państw unijnych. Po 8 miesiącach tego roku wysokie przyrosty notują liderzy, ale także część mniejszych browarów.
W sierpniu i we wrześniu sprzedaż piwa w Polsce rosła. Piwowarzy liczą, że do końca roku nadrobią straty po zimnym lecie. Jednakże w ocenie Danuty Gut ze Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce nie uda się uzyskać ubiegłorocznej 4,5-proc. dynamiki sprzedaży.

W ocenie Nico Nusmeiera, prezesa Grupy Żywiec, tegoroczny wzrost sprzedaży w całej branży wyniesie najwyżej 2 proc.

- To bardzo dobry wynik. W Niemczech notuje się niewielki spadek spożycia piwa, w większości państw starej "15" pozostaje bez zmian. Tymczasem w Polsce mamy stały wzrost konsumpcji piwa - uważa Bogusław Zychowicz, niezależny analityk.

Grupa Żywiec zapowiada uzyskanie znacznie lepszej niż w całej branży tegorocznej dynamiki sprzedaży. Podobnie ma być w Kompanii Piwowarskiej, Carlsberg-Okocimiu i browarze Belgia, które zaopatrują niemal 90 proc. piwnego rynku. Liderzy nie żałują pieniędzy na reklamę, promocję marek lokalnych i na sprawniejsze docieranie do klientów.

Po 8 miesiącach tego roku o kilka procent większą sprzedaż od ubiegłorocznej ma Ambra, zaś w Browarach Polskich Brok - Strzelec (BP) wzrost wynosi niemal 40 proc. - Jeśli utrzymamy obecny poziom, to za cały 2004 r. będziemy mieli ponad 150 mln zł wpływów ze sprzedaży i ponad 4 mln zł zysku netto - uważa Adam Brodowski, prezes BP.

Z wyników za 6 miesięcy bieżącego roku jest zadowolony Nico Nusmeier, który wczoraj podał, że Grupa Żywca wykazała ponad 17-proc. wzrost (do 1,7 mld zł) wpływów ze sprzedaży 4,8 mln hl piwa. Dla zysku netto oznacza to 33-proc. wzrost, do 134 mln zł. O 50 proc. wzrósł eksport, dzięki m.in. nowym odbiorcom w Austrii i Australii.

Spółka zakończyła integrację z Brau Union i w przyszłym roku odkupi należący do niego browar Kujawiak. - Nie zamierzamy kupować nowych firm. Będziemy ulepszać posiadane już browary - zapowiada Nico Nusmeier. Za kilka tygodni Grupa Żywiec odda nową warzelnię w Warce, która podwoi jej moce produkcyjne. Teren po zlikwidowanych Browarach Królewskich w Warszawie ma być sprzedany i w tej sprawie toczą się rozmowy.
Rzeczpospolita

Lidia Oktaba