Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

Kompania Piwowarska rozbudowuje browar w Tychach

21.11.2006

Kosztem ok. 185 mln zł Kompania Piwowarska (KP) rozbuduje swój browar w Tychach, zwiększając jego zdolności produkcyjne prawie o połowę, z ok. 5,5 do 8 mln hektolitrów piwa rocznie - poinformowali przedstawiciele firmy.

Tym samym stanie się on największym pod względem zdolności produkcyjnych browarem w Polsce oraz największym europejskim browarem światowej grupy SABMiller, do której należy KP. Szczegóły trwającego programu inwestycyjnego przedstawił we wtorek w Tychach dyrektor generalny KP, Mark Bowman.

"Polski rynek piwa rośnie w tempie ok. 5-7 proc. rocznie. Wzrost sprzedaży KP co roku jest większy od wzrostu rynku, tak będzie i w tym roku. Prognozujemy, że rynek będzie systematycznie wzrastał co najmniej przez dalsze pięć lat. Wzrost popytu i udziału w rynku wymaga odpowiedniego zwiększania mocy naszych browarów, szczególnie w Tychach" - powiedział Bowman.

Rozbudowa tyskiego browaru to część wartego ok. 300 mln zł trzyletniego programu inwestycyjnego firmy, w ramach którego m.in. podwojone zostały już zdolności produkcyjne browaru w Białymstoku. Po zakończeniu inwestycji w Tychach zdolności produkcyjne całej KP wzrosną z obecnych 12,5 do 15 mln hektolitrów piwa rocznie. Przy obecnej wielkości rynku oznacza to możliwość zaspokojenia około połowy krajowego popytu.

Nowa warzelnia w Tychach ruszy na przełomie kwietnia i maja przyszłego roku. Już wówczas browar osiągnie moc ok. 8 mln hl rocznie, natomiast zbiorniki fermentacyjne i leżakowe zwiększą zdolność do ok. 6,5 mln hl. Moc ta zostanie zwiększona w ciągu dwóch lat, w kolejnych etapach inwestycji. W Tychach ruszy też nowa linia do puszkowania piwa. Przedstawiciele KP oceniają, że tyski browar ma przed sobą duży potencjał dalszej rozbudowy.

Docelowo browar w Tychach liczy nie tylko na wzrost krajowego rynku, ale również na rozwijający się eksport tyskiego piwa, który w ostatnim roku został podwojony i w ciągu 9 miesięcy roku wyniósł 120 tys. hl. Piwo trafia do Niemiec, Wielkiej Brytanii, Irlandii, USA, Kanady, Islandii, Francji i Holandii, na razie głównie do środowisk polonijnych. Dwie trzecie eksportu przypada na markę "Tyskie", której udział w polskim rynku piwa szacowany jest na 16 proc. Następna, z 11-procentowym udziałem jest marka "Żubr".

W ubiegłym roku KP sprzedała ponad 11,22 mln hl piwa, uzyskując 12,6 proc. wzrostu sprzedaży w odniesieniu do 9,96 mln hl w 2004 r. W tym roku firma odnotowała dalszy wzrost sprzedaży, wyższy od średniego wzrostu całego rynku.

Swój udział w rynku w 2005 r. KP szacuje na ponad 37 proc., co daje jej pozycję lidera. Firma ma browary w Tychach, Poznaniu i Białymstoku. Produkuje w nich dziewięć marek piwa. Zatrudnia blisko 2,8 tys. osób. Od prywatyzacji w drugiej połowie lat 90. w browarach KP zainwestowano łącznie ok. 215 mln euro.

W roku obrotowym 2006, trwającym od kwietnia 2005 do marca 2006, zysk KP wyniósł 570 mln zł przy 3,8 mld zł przychodów. KP jest częścią światowego koncernu piwowarskiego SABMiller (drugi na świecie producent piwa), działającego w ponad 60 krajach świata. W minionym roku finansowym koncern miał 2,6 mld USD zysku brutto przy 15,3 mld USD przychodów. Koncern produkuje ponad 155,5 mln hl piwa rocznie. SABMiller ma 71,9 proc. akcji KP.

W Polsce jest ok. 40 producentów piwa i ok. 80 browarów. Branża zatrudnia łącznie ok. 15 tys. osób. 84 proc. rynku należy jednak do trzech grup: SABMiller (Kompania Piwowarska), Heineken (grupa Żywiec) i Calsberg (Okocim). Ich udziały w rynku szacowane są - według danych za ubiegły rok - odpowiednio na 37, 33 i 14 proc.

Wirtualna Polska

 

(PAP) mab/ osz/