Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

Jest najgorzej od 20 lat

26.02.2010

Sprzedaż piwa w Polsce w 2009 roku spadła o 10,1 proc., do 32,25 mln hektolitrów. Przedstawiciele ZPPP Browary Polskie uważają, że miniony rok był dla branży najgorszy od 20 lat.

Największy spadek w skali roku branża piwna zanotowała w drugim kwartale 2009 roku. W okresie od kwietnia do końca czerwca sprzedaż piwa spadła rok do roku o 13,5 proc., a najgorszym miesiącem w roku był czerwiec, kiedy sprzedaż spadła rok do roku o 18,4 proc.

Jedynym miesiącem w zeszłym roku, gdy sprzedaż piwa wzrosła, był luty (wzrost rok do roku o 13,9 proc.). W przeliczeniu na mieszkańca sprzedaż piwa w 2009 wyniosła 85 litrów, co daje Polsce 6.-7. miejsce w Europie. Tym samym poziom konsumpcji piwa w Polsce obniżył się do poziomu sprzed czterech lat.

- Rok 2009 był dla nas bardzo trudny. Polski rynek piwa przeżywa obecnie spowolnienie, którego sygnały były już widoczne w 2008 roku. Nie spodziewamy się spektakularnych wzrostów w najbliższej przyszłości. Nasze prognozy na 2010 rok są bardzo ostrożne - liczymy, że uda nam się zatrzymać tendencję spadkową, a przy sprzyjającym sezonie może nawet osiągnąć niewielki wzrost - powiedział na konferencji prasowej prezes ZPPP Browary Polskie Christopher Barrow. Wśród głównych powodów spadku sprzedaży przedstawiciele branży wymieniają ubiegłoroczną podwyżkę stawki podatku akcyzowego o 13,6 proc. oraz zmniejszenie wydatków konsumentów. W 2009 roku przemysł piwowarski odprowadził do budżetu państwa 3,176 mld zł z tytułu akcyzy. Mimo spadku sprzedaży dwaj najwięksi producenci piwa w Polsce poinformowali, że ich udział w rynku wzrósł.

Kompania Piwowarska podała, że w 2009 roku sprzedała 14,6 mln hektolitrów piwa, co oznacza spadek o 3 proc. w porównaniu z 2008 rokiem. Udział w rynku tej firmy wzrósł o 3,13 pkt proc., do 45,3 proc. Na 2010 roku Kompania Piwowarska zapowiada co najmniej utrzymanie sprzedaży piwa na poziomie z 2009 roku, a także kontynuację działań restrukturyzacyjnych w grupie w celu poprawy rentowności. Grupa Żywiec w zeszłym roku sprzedała 12,5 mln hektolitrów piwa, co oznacza spadek rdr o 6,2 proc. Udział w rynku Grupy Żywiec wzrósł do 35 proc.

Andrzej Olkowski, prezes Stowarzyszenia Browarów Regionalnych, poinformował, że w 2009 roku sprzedaż reprezentowanych przez jego stowarzyszenie browarów zmniejszyła się o 5 proc. Jego zdaniem, coraz większe znaczenie w działalności małych, regionalnych browarów ma ich specjalizacja w produkcji piw niepasteryzowanych, smakowych i ciemnych. - Dzięki produkcji takiego piwa nasza sprzedaż spada mniej niż w przypadku dużych browarów. Ten rok powinien co najmniej przynieść dla nas zahamowanie spadków, a jeśli pogoda będzie dobra, to możliwy będzie nawet lekki wzrost - powiedział Olkowski.

INTERIA.PL/PAP