Jerzy Dudek już nie wypije piwa
23.03.2006
Przewodnicząca Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wezwała stacje telewizyjne, by przestały emitować reklamę piwa Warka z bramkarzem Jerzym Dudkiem, gdyż jej zdaniem narusza prawo. Stacje wycofały reklamę.
O sprawie poinformował serwis "Media i Marketing Polska". Jak się dowiedziała "Rz", do KRRiT wpłynęły dwie prośby o reakcję na emitowaną od listopada reklamę - od Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i posła Pawła Kowala (PiS), przewodniczącego Sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu.
Departament Reklamy KRRiT uznał, że spot łamie art. 13 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, który dopuszcza reklamę piwa, ale tylko pod warunkiem, że nie jest skierowana do małoletnich i nie budzi skojarzeń m.in. ze sprawnością fizyczną i sukcesem zawodowym. Grupa Żywiec SA, producent piwaWarka, stwierdziła, że nie ma podstaw do zaprzestania emisji reklamy. Przesłała wyjaśnienia do KRRiT i telewizji. Mimo to TVP, Polsat i TVN zdjęły spot z anteny. Żaden nadawca nie odwołał się do wczoraj od wezwania przewodniczącej.
Danuta Gut, dyrektor biura zarządu zrzeszającej firmy piwowarskie organizacji Browary Polskie, zapowiedziała, że sprawą spotu Warki z Dudkiem zajmie się Komisja ds. Kodeksu Marketingowego, której przewodniczy prof. Ryszard Skubisz. Taki kodeks dobrych praktyk browary przyjęły w ubiegłym roku. - Opinia komisji ma być wkrótce znana - mówi Gut.
Marcin Duma, organizator kampanii "Lato bez procentów", uważa, że mogło dojść do naruszenia ustawy. - Dudek bezsprzecznie osiągnął sukces w sporcie, zatem korzystanie z jego wizerunku może nasuwać skojarzenia z sukcesem zawodowym, życiowym i sprawnością fizyczną, czyli tym, o czym jest mowa w ustawie.
Departament Reklamy KRRiT uznał, że spot łamie art. 13 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, który dopuszcza reklamę piwa, ale tylko pod warunkiem, że nie jest skierowana do małoletnich i nie budzi skojarzeń m.in. ze sprawnością fizyczną i sukcesem zawodowym. Grupa Żywiec SA, producent piwaWarka, stwierdziła, że nie ma podstaw do zaprzestania emisji reklamy. Przesłała wyjaśnienia do KRRiT i telewizji. Mimo to TVP, Polsat i TVN zdjęły spot z anteny. Żaden nadawca nie odwołał się do wczoraj od wezwania przewodniczącej.
Danuta Gut, dyrektor biura zarządu zrzeszającej firmy piwowarskie organizacji Browary Polskie, zapowiedziała, że sprawą spotu Warki z Dudkiem zajmie się Komisja ds. Kodeksu Marketingowego, której przewodniczy prof. Ryszard Skubisz. Taki kodeks dobrych praktyk browary przyjęły w ubiegłym roku. - Opinia komisji ma być wkrótce znana - mówi Gut.
Marcin Duma, organizator kampanii "Lato bez procentów", uważa, że mogło dojść do naruszenia ustawy. - Dudek bezsprzecznie osiągnął sukces w sporcie, zatem korzystanie z jego wizerunku może nasuwać skojarzenia z sukcesem zawodowym, życiowym i sprawnością fizyczną, czyli tym, o czym jest mowa w ustawie.
Rzeczpospolita
jar