Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

Inwazja szwedzkiej prohibicji

24.01.2006

Szwedzi chcą w krajach Unii Europejskiej spopularyzować swój system sprzedaży alkoholu (Systembolaget), w tym piwa. Głos w tej sprawie zabierają także przedstawiciele EBCU (European Beer Consumers Union) – Europejskiej Unii Konsumentów Piwa, której Bractwo Piwne jest członkiem. Poniżej prezentujemy niektóre z argumentów zwolenników i przeciwników Systembolaget.
Przede wszystkim Szwedzi chcą utrzymać Systembolaget w swoim kraju oraz – o ile to możliwe – spopularyzować go w państwach Unii. Szwedzkie rozwiązania mają zapobiegać alkoholizmowi. Przedstawiciel szwedzkiej organizacji - Svenska Ă–lframjändet – odpowiednika Bractwa Piwnego – podnosi szereg niedogodności wynikających ze stosowania Systembolaget. Przede wszystkim mają to być afery łapówkarskie, utrudnienia dla klientów oraz ostatnio – ogromne (ok. 1,45 mln euro) koszty organizacji imprezy z okazji odbywających się w Sztokholmie obchodów 50-lecia wprowadzenia prawa Systembolaget.
W odpowiedzi Iain Loe z CAMRY (brytyjski odpowiednik Bractwa Piwnego) pisze:
„Udzieliłem wywiadu BBC na ten temat. Systembolaget zamieścił wielką reklamę w Financial Times, ulubionym czasopiśmie członków Komisji Europejskiej. Z uwagą obserwuję, co napiszą brytyjskie gazety.
Ciekawe jest, jak ustosunkują się inne kraje nordyckie (Finlandia, Norwegia). Dla tej inicjatywy należy się spodziewać poparcia ze strony WHO (Światowa Organizacja Zdrowia)”.

Opublikowany został również film informacyjny (także w języku angielskim):
http://www.dearmrb.se/ oraz dostępna jest strona informacyjna:
http://www.systembolaget.se/Applikationer/Knappar/InEnglish.

O sprawie informowały także polskie media.

Opracowanie: Bractwo Piwne