Hurtownicy grożą browarom
13.03.2006
Kompania Piwowarska może się znaleźć w opałach. Niezadowoleni z warunkówwspółpracy z firmą hurtownicy grożą dotkliwą akcją protestacyjną.
Po udanym dla branży roku 2005, kiedy sprzedaż piwa w Polsce
wzrosła o ponad 5 proc., producenci z optymizmem patrzą
w przyszłość, licząc na dalszy wzrost konsumpcji i zysków. Jednak nie wszyscy mają powody do zadowolenia.
Aneksy niezgody
Cierpliwość zaczynają tracić hurtownicy piwa, którzy narzekają na warunki współpracy z największymi producentami, a przede wszystkim z liderem rynku — Kompanią Piwowarską (KP).
— KP od 2003 r. osiem razy zmieniała poprzez aneksy do umów dystrybucyjnych warunki współpracy, a teraz próbuje to
zrobić po raz dziewiąty. Każdy kolejny aneks narzucał hurtownikom coraz bardziej uciążliwe warunki, wskutek czego rentowność naszej działalności zbliżyła się niemal do zera — mówi członek zarządu Stowarzyszenia Hurtowników Piwa i Napojów, pragnący zachować anonimowość.
Według niego, coraz większa część marży hurtownika uzależniona jest od dynamiki sprzedaży i inwestycji w rynek, przez co hurtownicy zaczynają prowadzić wyniszczające
wojny cenowe i często tracą płynność finansową. Dodaje, że aneks, który ma zacząć obowiązywać od l kwietnia, jest dla hurtowników nie do zaakceptowania, m.in. dlatego, że terminy
płatności nie są w nim precyzyjnie określone (od l do 21 dni), a zapisy regulujące kwestię opustów zapewniają dużą uznaniowość w ich przyznawaniu KP.
— Najwięcej zastrzeżeń budzi jednak wymóg danych o naszych klientach, a także o sprzedaży produktów konkurencji. Naszym zdaniem, jest to niezgodne z prawem. Informacje
handlowe są bowiem poufne, co gwarantują zawierane przez nas
umowy handlowe — mówi przedstawiciel stowarzyszenia.
Rewolucji nie będzie
Pytani przez „PB" przedstawiciele hurtowników sugerują, że KP być może w ten sposób chce rozpocząć przygotowania do stworzenia własnej spółki dystrybucyjnej. Spekulacje te ucina Paweł Kwiatkowski, rzecznik KP.
— Zamierzamy utrzymać obecny model dystrybucji oparty w dużej mierze na dostawach za pośrednictwem hurtowników — mówi rzecznik. Odnosząc się do zarzutów stowarzyszenia,
dodaje, że wszystkim hurtownikom KP oferuje warunki współpracy oparte na jednakowych zasadach.
— Są skonstruowane tak, aby zapewnić firmie konkurencyjność
na polskim rynku. W wielu obszarach wymaga to zwiększonych
wysiłków zarówno KP, jak i hurtowników, tak aby osiągnąć rezultaty podobne do tych z poprzednich lat — mówi Paweł
Kwiatkowski. Podkreśla, że KP nie wymaga informacji o sprzedaży piwa innych producentów.
- Interesuje nas jedynie poziom sprzedaży piw KP do poszczególnych punktów detalicznych w porównaniu ze sprzedażą do tych punktów na poziomie całej kategorii — dodaje rzecznik KP.
Przedstawiciel KP deklaruje, że jest ona otwarta na dialog ze Stowarzyszeniem Hurtowników Piwa i Napojów w sprawach dotyczących rynku, ale o warunkach handlowych chce rozmawiać bezpośrednio z poszczególnymi partnerami. Tymczasem wiele wskazuje na to, że konflikt KP ze stowarzyszonymi hurtownikami może się wkrótce zaognić. Stowarzyszenie bierze bowiem pod uwagę możliwość przeprowadzenia akcji protestacyjnej polegającej na czasowym
zaprzestaniu dystrybucji piwa KP. A protest byłby dla firmy
dotkliwy. Według członków zarządu stowarzyszenia, reprezentuje ono w tej chwili ponad 100 hurtowników piwa z całej Polski. A to prawie 1/5 wszystkich dystrybutorów, z którymi współpracuje KP. Poza tym stowarzyszenie przymierza się do złożenia wniosku przeciw KP do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
wzrosła o ponad 5 proc., producenci z optymizmem patrzą
w przyszłość, licząc na dalszy wzrost konsumpcji i zysków. Jednak nie wszyscy mają powody do zadowolenia.
Aneksy niezgody
Cierpliwość zaczynają tracić hurtownicy piwa, którzy narzekają na warunki współpracy z największymi producentami, a przede wszystkim z liderem rynku — Kompanią Piwowarską (KP).
— KP od 2003 r. osiem razy zmieniała poprzez aneksy do umów dystrybucyjnych warunki współpracy, a teraz próbuje to
zrobić po raz dziewiąty. Każdy kolejny aneks narzucał hurtownikom coraz bardziej uciążliwe warunki, wskutek czego rentowność naszej działalności zbliżyła się niemal do zera — mówi członek zarządu Stowarzyszenia Hurtowników Piwa i Napojów, pragnący zachować anonimowość.
Według niego, coraz większa część marży hurtownika uzależniona jest od dynamiki sprzedaży i inwestycji w rynek, przez co hurtownicy zaczynają prowadzić wyniszczające
wojny cenowe i często tracą płynność finansową. Dodaje, że aneks, który ma zacząć obowiązywać od l kwietnia, jest dla hurtowników nie do zaakceptowania, m.in. dlatego, że terminy
płatności nie są w nim precyzyjnie określone (od l do 21 dni), a zapisy regulujące kwestię opustów zapewniają dużą uznaniowość w ich przyznawaniu KP.
— Najwięcej zastrzeżeń budzi jednak wymóg danych o naszych klientach, a także o sprzedaży produktów konkurencji. Naszym zdaniem, jest to niezgodne z prawem. Informacje
handlowe są bowiem poufne, co gwarantują zawierane przez nas
umowy handlowe — mówi przedstawiciel stowarzyszenia.
Rewolucji nie będzie
Pytani przez „PB" przedstawiciele hurtowników sugerują, że KP być może w ten sposób chce rozpocząć przygotowania do stworzenia własnej spółki dystrybucyjnej. Spekulacje te ucina Paweł Kwiatkowski, rzecznik KP.
— Zamierzamy utrzymać obecny model dystrybucji oparty w dużej mierze na dostawach za pośrednictwem hurtowników — mówi rzecznik. Odnosząc się do zarzutów stowarzyszenia,
dodaje, że wszystkim hurtownikom KP oferuje warunki współpracy oparte na jednakowych zasadach.
— Są skonstruowane tak, aby zapewnić firmie konkurencyjność
na polskim rynku. W wielu obszarach wymaga to zwiększonych
wysiłków zarówno KP, jak i hurtowników, tak aby osiągnąć rezultaty podobne do tych z poprzednich lat — mówi Paweł
Kwiatkowski. Podkreśla, że KP nie wymaga informacji o sprzedaży piwa innych producentów.
- Interesuje nas jedynie poziom sprzedaży piw KP do poszczególnych punktów detalicznych w porównaniu ze sprzedażą do tych punktów na poziomie całej kategorii — dodaje rzecznik KP.
Przedstawiciel KP deklaruje, że jest ona otwarta na dialog ze Stowarzyszeniem Hurtowników Piwa i Napojów w sprawach dotyczących rynku, ale o warunkach handlowych chce rozmawiać bezpośrednio z poszczególnymi partnerami. Tymczasem wiele wskazuje na to, że konflikt KP ze stowarzyszonymi hurtownikami może się wkrótce zaognić. Stowarzyszenie bierze bowiem pod uwagę możliwość przeprowadzenia akcji protestacyjnej polegającej na czasowym
zaprzestaniu dystrybucji piwa KP. A protest byłby dla firmy
dotkliwy. Według członków zarządu stowarzyszenia, reprezentuje ono w tej chwili ponad 100 hurtowników piwa z całej Polski. A to prawie 1/5 wszystkich dystrybutorów, z którymi współpracuje KP. Poza tym stowarzyszenie przymierza się do złożenia wniosku przeciw KP do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Puls Biznesu
Wiktor Szczepaniak