Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

Heineken przerzucił koszta na piwoszy

28.08.2008

Heineken, obronił się przed rosnącymi kosztami surowców i zwiększył zyski w pierwszej połowie roku o jedną trzecią.

Zysk czwartego producenta piwa na świecie wyniósł 204 mln euro, o 53 mln więcej niż rok wcześniej, gdy koncern przeprowadzał intensywną restrukturyzację.

Drożejące zboża (chmiel i jęczmień używane do warzenia piwa) i metale (używane do wyrobu beczek i puszek) oraz drogie paliwa (transport) odpowiadają za rosnące koszta browarów. Heinekenowi udało się jednak przerzucić koszta na konsumentów i zachować wysokie marze.

W pierwszej połowie 2008 r. koszta wzrosły o 15 proc., a browar przewiduje, że w następnym roku zwiększą się o 8 proc.

Sprzedaż Heinekena w Europie Zachodniej spadła o 1,3 proc., co firma tłumaczy spowolnieniem gospodarczym, podniesieniem cen piwa i zakazem palenia w pubach. Lepiej powodzi się koncernowi w Europie Wschodniej – wzrost sprzedaży o 6,1 proc. Na Czarnym Lądzie sprzedaż wzrosła aż o 20 proc.

W USA Heineken zanotował 2,4-proc. spadek sprzedaży, jednak rekompensuje go wzrost w Kanadzie i Ameryce Łacińskiej. Sprzedaż holenderskich marek piwa, takich jak Heineken i Amstel spadła w USA o 3,7 proc. ale sprzedaż meksykańskich marek, jak Dos Equis i Tecate, zwiększyła się o 7,6 proc.

- Wyniki za pierwsze półrocze były bardzo dobre i pokazały naszą konkurencyjność w warunkach spowolnienia gospodarczego i rosnących kosztów - powiedział dyrektor wykonawczy Heinekena, Jean-François van Boxmeer.


Przychody koncernu wzrosły o 17 proc. i wyniosły 6,42 mld euro. Zysk netto wyniósł 204 mln euro.

Heineken jest głównym udziałowcem Grupy Żywiec.
 

eww, Rzeczpospolita