Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

Grupa Żywiec przewiduje tłusty rok

09.09.2004

Po wynikach pierwszego półrocza zapowiada się najlepszy rok w historii Grupy Żywiec. Jej browary ustępują tylko hiszpańskim pod względem znaczenia dla inwestora strategicznego holenderskiego Heinekena.
Lider naszej branży piwowarskiej kontroluje 37 proc. rynku. Jedynym groźnym konkurentem jest dla niego Kompania Piwowarska (marki Lech i Tyskie) z blisko 34 proc. Trzeci co do wielkości Carlsberg Okocim ma tylko 14 proc.

Grupa Żywiec została liderem po przejęciu w 2003 r. przez Heinekena austriackiej grupy BBAG. Jej piwne ramię - Brau Union Polska - kontrolowało ok. 5 proc. rynku (podrzeszowskiego Van Pura, warszawskie Królewskie i bydgoskiego Kujawiaka). Van Pura sprzedano, Królewskie zamknięto (markę przeniesiono do browaru w Warce), a Kujawiaka wykupi Żywiec w 2005 r.

- Integracja z Brau Union Polska trwała krócej, niż zakładaliśmy - mówi prezes Żywca Nico Nusmeier. Dodaje, że obecny skład grupy "można uznać za ostateczny". Oznacza to, że spółka nie planuje nowych przejęć. Byłoby to zresztą trudne - 40-proc. udział w rynku polskie prawo antymonopolowe uznaje za zagrożenie dla konkurencyjności.

Grupa skoncentrowała warzenie piwa w sześciu browarach: w Żywcu, Warce, Elblągu, Leżajsku, Cieszynie i Bydgoszczy.

W pierwszym półroczu skonsolidowane przychody grupy ze sprzedaży wzrosły o 17 proc., a zysk netto o 33 proc. - Tegoroczne wyniki mogą być najlepsze w historii - powiedział nam Krzysztof Rut, dyrektor ds. korporacyjnych Grupy Żywiec.

Żywiec sprzedał w pierwszym półroczu 4,8 mln hl piwa. To prawie 9 proc. całej sprzedaży Heinekena, co lokuje polski rynek na drugim miejscu (po hiszpańskim). Nieoficjalnie mówi się, że już w 2005 r. Polska zostanie najważniejszym rynkiem Heinekena na całym świecie.

• Heineken w pierwszym półroczu zwiększył przychody o 11 proc. (do 4,831 mld euro), zaś zysk netto spadł o 27 proc. (293 mln euro) z powodu m.in. niekorzystnych różnic kursowych. Cała grupa sprzedała 54,4 mln hl piwa (wzrost o 20 proc.). Sprzedaż flagowej marki Heineken zwiększyła się o blisko 6 proc. - do 9,5 mln hektolitrów.

Gazeta Wyborcza

Tomasz Prusek