Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

Effie 2004: Grand Prix dla agencji PZL

23.11.2004

Za najbardziej skuteczną kampanię jury tegorocznej edycji konkursu Effie uznało reklamy piwa Żubr przygotowane przez PZL. Ta agencja reklamowa otrzymała Grand Prix również w zeszłym roku.
"Żubr występuje w puszczy" - ten prosty i zarazem dwuznaczny slogan oraz sama reklamówka z mruczącymi żubrami spodobały się widzom. Jednak nie za to jurorzy przyznali tej kampanii główną nagrodę. Znacznie ważniejsze w Effie jest to, czy reklama wpływa na sprzedaż produktu. "Mruczando" - bo tak nazywa się ta kampania - miało zwiększyć udział Żubra w rynku z 0,6 do 3 proc., a zwiększyło do 6,5 proc. Spontaniczna świadomość tej marki należącej do Kompanii Piwowarskiej wzrosła o 20 proc.
Effie jest jedyną imprezą oceniającą pracę branży reklamowej pod kątem skuteczności, a nie błyskotliwych pomysłów na slogan czy film. Innymi słowy, ładny i zaskakujący spot nie ma u jurorów szans, jeśli nie idzie za nim wzrost sprzedaży. Dlatego wszystkie kampanie nagrodzone statuetką Effie mają na koncie znaczące osiągnięcia. Jury konkursu składa się z przedstawicieli reklamodawców, agencji reklamowych, domów mediowych, mediów, niezależnych specjalistów oraz przedstawicieli firm badawczych.

Poza Grand Prix jury przyznano w tym roku jeszcze jedną złotą statuetkę, którą otrzymała kampania reklamowa piwa Tyskie przygotowana przez agencję DDB Warszawa. Tylko że startowała ona w specyficznej kategorii - "Kampanie długofalowe". Nominowane w tej kategorii prace nie brały udziału w walce o Grand Prix. W uzasadnieniu czytamy: "Tyskie stało się niekwestionowanym liderem rynku. Udział marki w rynku sprzedaży detalicznej w grudniu ubiegłego roku osiągnął 15,4 proc., podczas gdy najbliższy konkurent miał 7,5 proc. rynku. Wraz ze sprzedażą w lokalach gastronomicznych udział rynkowy Tyskiego przekroczył 20 proc.".
Ponadto jury uhonorowało jeszcze 34 kampanie reklamowe, rozdając 15 srebrnych i 19 brązowych statuetek. Najwięcej nagród padło w kategorii "Napoje alkoholowe". Właśnie tu przyznano Grand Prix. Ponadto srebrną statuetkę zdobyła kampania "To musi być Heineken" przygotowana przez agencje Grey Worldwide oraz G2 na zlecenie Grupy Żywiec. (...)
Gazeta Wyborcza

Vadim Makarenko