Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

Dobra pogoda dla browarów

28.07.2005

Producenci piwa są zadowoleni. Dane za drugi kwartał są znacznie lepsze niż rok temu. Ciepłe lato optymistycznie nastraja Przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie. Oceniają oni, że sprzedaż piwa w tym roku wzrośnie o 3 - 4 procent.
- Szkoda tylko, że lato jest takie krótkie - ubolewał dyrektor generalny Kompanii Piwowarskiej Karl Lippert. Danuta Gut z ZPPP podkreśla, że w drugim kwartale sprzedaż piwa na krajowym rynku wyniosła ponad 8,7 mln hektolitrów (w ubiegłym roku 8,4 mln hektolitrów), a branża odnotowała 3,6-proc. wzrost popytu. W ubiegłym roku, głównie z powodu deszczowej pogody, popyt spadł o 2,5 proc.

Zdaniem Danuty Gut, na wzrost spożycia piwa - oprócz pogody -wpłynął fakt, że Polacy więcej wydają na konsumpcję, a ceny piwa spadają. Według związku w ciągu ośmiu lat spadek wyniósł 25 procent.

Branży przysłużyło się też nasze wejście do Unii Europejskiej. Od maja ubiegłego roku eksport piwa zwiększył się o przeszło 250 proc., import wzrósł o 4 procent. Najwięcej piwa eksportujemy na Węgry, do Wielkiej Brytanii, USA oraz Rumunii. Sprowadzamy je głównie z Niemiec, Danii, Czech i Holandii.

Polska jest 5. producentem piwa na świecie, pod względem konsumpcji zajmujemy 10. miejsce. Przeciętny Polak pije go rocznie ok. 75 litrów. Liderem pod tym względem są Czesi, którzy piją 160 litrów na głowę. Zdaniem dyrektora Karla Lipperta w Polsce wciąż niewiele piwa piją kobiety. - W innych krajach Unii panie stanowią ok. 25 -30 proc. pijących piwo, w Polsce jest to zaledwie 14 procent - powiedział "Rz" Karl Lippert.

Kompania Piwowarska w II kwartale sprzedała 3,1 mln hl, co oznacza 12-procentowy wzrost wobec drugiego kwartału zeszłego roku. Firma ocenia swój udział w rynku na 35,7 proc. W analogicznym okresie zeszłego roku było to 33 proc. Carlsberg Polska w II kwartale sprzedał ponad 1,3 mln hl piwa, co oznacza wzrost o 14 proc. Prezes firmy Marcin Piróg ocenia, że wpływ na to miał między innymi bardzo szybki rozwój marki Harnaś. Swój udział w rynku firma szacuje na 15 proc.
Rzeczpospolita

asta