Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

Browary poszły na wojnę

27.07.2006

Pierwsze sądowe starcie koncernu Carlsberg z Perłą – Browarami Lubelskimi zakończyło się zwycięstwem lokalnego producenta. To jednak nie koniec konfliktu. Obie strony zapowiadają, że nie ustąpią.
Carlsberg zarzuca Perle nieuczciwą konkurencję i plagiat hasła reklamowego piwa karmelowego.

Na początku roku Carlsberg zażądał natychmiastowego zaniechania wprowadzania do obrotu produkowanego przez Perłę piwa Carmell. Koncern domaga się też wycofania obecnych na rynku butelek i zniszczenia ich.

Zdaniem Carlsberga Perła hasło reklamowe piwa Carmell łudząco przypomina zwrot wymyślony do promocji piwa Karmi ("delikatne karmelowe piwo stworzone dla kobiet i z myślą o kobietach").

Browary Lubelskie uznały roszczenia za "nieuzasadnione i bezpodstawne", więc koncern zagroził skierowaniem sprawy do sądu.



W czerwcu, po bezowocnych negocjacjach, do lubelskiego Sądu Okręgowego wpłynął wniosek Carlsberga o zabezpieczenie powództwa na czas przyszłego postępowania sądowego między browarami (chodziło o m.in. zakaz sprzedaży piwa Carmell).



Jednym z podstawowych zarzutów jest podobieństwo etykiety piwa Carmell do Karmi.



– Prowadzi to do nieuczciwego wykorzystania znajomości etykiet i rozmywania zdolności odróżniającej grafiki opakowania wcześniej istniejącego na rynku. Wykorzystuje się w ten sposób pozytywne skojarzenia, a wiec sięga w sposób niedozwolony do renomy wypromowanej przez innego przedsiębiorcę – uważa prof. Ewa Nowińska z Uniwersytetu Jagiellońskiego, której opinię dołączono do akt sprawy.

Perła uważa z kolei, że etykieta piwa Carmell przypomina produkowane od 1996 roku przez lubelski browar piwo Karmel. I sugeruje, że to Karmi Carlsberga jest kopią pomysłu Perły.

Sąd oddalił wniosek Carlsberga o wstrzymanie zakaz sprzedaży piwa Carmell. Prawnicy Carlsberga zaskarżyli to postanowienie i sprawą zajmie się teraz lubelski Sąd Apelacyjny.

MediaRegionalne.pl

(mur, Gazeta Wyborcza)