Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

Browarom pomógł Harnaś

04.03.2005

Wiele działo się w ostatnim roku w Carlsberg Polska, trzecim po Grupie Żywiec i Kompanii Piwowarskiej graczu na rynku piwa w Polsce. Wyjście z giełdy, zmiana nazwy,zwiększenie mocy produkcyjnych i przede wszystkim umocnienie pozycji na rynku, wzrost sprzedaży iprzychodów.
Choć podczas wczorajszej konferencji prasowej Marcin Piróg, prezes spółki, narzekał na deszczowe lato (piwo sprzedawało się gorzej i rynek zanotował 1,5-procentowy wzrost zamiast
zakładanych 4 proc.) i niestabilny kurs dolara, to nie krył zadowolenia: rok 2004 był udany dla tej branży, w tym także dla Carlsberg Polska. Firma zanotowała 8-proc. wzrost
sprzedaży i dzięki temu osiągnęła 15 proc. udziału w rynku.
— W planach mamy osiągnięcie 20 procent i temu podporządkowana jest nasza strategia — deklaruje Marcin Piróg. Duże nadzieje wiąże z markami regionalnymi:
Bosmanem, Kasztelanem i Piastem, które na lokalnych rynkach
są liderami — zanotowały 30-40 proc. wzrost sprzedaży i wciąż umacniają swoją pozycję. Zwiększyła się też o 17
proc. sprzedaż piwa Carlsberg.
Najważniejszy jednak okazał się sukces piwa Harnaś, którego sprzedaż w ubiegłym roku wyniosła prawie pół miliona hektolitrów i była o 246 procent wyższa niż w 2003 r. Harnaś został wyróżniony przez detalistów tytułem
Produkt Roku, jako przynoszący najwyższy zysk.
W sumie w ubiegłym roku grupa sprzedała 4,2 mln hektolitrów piwa, a jej przychody netto wyniosły 14 mld zł i w
porównaniu z rokiem wcześniejszym zwiększyły się o 5 proc. Zysk netto sięgnął 10,5 mln zł, podczas gdy w 2003 r.
browar poniósł 2,5 mln złotych straty.
Zdaniem prezesa Carlsberg Polska, jeśli latem pogoda dopisze, w tym roku grupa znów umocni swoją pozycję.
— Polacy coraz częściej rezygnują z mocnych trunków na rzecz piwa - zauważa Marcin Piróg. Niepokoi go natomiast
niestabilny kurs euro i zbyt wysoka akcyza. W krajach ościennych stawki akcyzy są znacznie niższe (dwuipółkrotnie
w Niemczech i dwukrotnie na Słowacji), a przepisy pozwalają na jednorazowy wwóz do kraju 110 litrów piwa.
Rzeczpospolita

ASTA