Aktualności

« poprzedni  |  powrót do listy  |  następny »

90 litrów rocznie na osobę

07.02.2007

Sprzedaż piwa w Polsce w 2006 roku wzrosła o 7,2 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2005 roku i wyniosła 32,5 mln hektolitrów - poinformował Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w komunikacie. Zdaniem przedstawicieli ZPPP, w tym roku sprzedaż może wzrosnąć o 2-3 proc.

W samym czwartym kwartale sprzedaż piwa wyniosła 7,2 mln hektolitrów, co oznacza wzrost o 10,5 proc. Według szacunków związku, obecne zdolności produkcyjne koncernów piwowarskich w Polsce stanowią ok. 35-36 mln hl. Według analityków zajmujących się przemysłem piwowarskim, w najbliższym czasie poziom nasycenia rynku konsumpcji piwa stanowić będzie ok. 90 litrów rocznie na osobę, przy obecnych 86-87 litrów. "Taki wzrost jak w ubiegłym roku będzie trudno powtórzyć. Życzylibyśmy sobie, aby w tym roku sprzedaż piwa wzrosła o 2-3 proc." - powiedział na konferencji Paweł Sudoł, prezes ZPPP.

Jego zdaniem, konsumpcja piwa w Polsce liczona na osobę jest już na poziomie zbliżonym do konsumpcji z krajów UE. "Jako branża jesteśmy przygotowani do sprzedaży wyższej, możliwości produkcyjne branży w ubiegłym roku wyniosły 35-36 mln hektolitrów. Staramy się jednak być ostrożni w prognozach. Konsumpcja piwa w Polsce wynosi już 86-87 litrów na osobę rocznie co oznacza, że osiągnęliśmy niemal średnią europejską" - powiedział Sudoł.

"Analitycy oceniają, że konsumpcja może wzrosnąć jeszcze do 90 litrów na osobę" - dodał.

Według ZPPP, na wysoki wzrost sprzedaży piwa w 2006 roku miały wpływ głównie wzrost gospodarczy, który przyczynia się do wzrostu zamożności Polaków oraz bardzo korzystne warunki pogodowe. Kolejnym czynnikiem były mistrzostwa świata w piłce nożnej.

Według danych ZPPP, w samym czwartym kwartale 2006 roku sprzedaż piwa wyniosła 7,2 mln hektolitrów, co oznacza wzrost o 10,5 proc. Rok wcześniej sprzedano 6,5 mln hektolitrów.

W ubiegłym roku wzrosła sprzedaż w puszkach, która stanowiła 40 proc. sprzedaży ogółem (w 2005 roku było to 36 proc.). Spadł natomiast, z 54 proc. do 51 proc., udział piwa w butelkach oraz z 10 proc. do 9 proc. udział piwa sprzedawanego w opakowaniach typu keg.

Eksport piwa w 2006 roku utrzymał się na poziomie roku poprzedniego i wyniósł 880 tys. hektolitrów (w 2005 roku wyeksportowano 872 tys. hektolitrów). Dane te zawierają tylko szacunkowe wyniki sprzedaży eksportowej za IV kwartał 2006 roku. Według danych ZPPP, w 2005 roku sprzedaż piwa w Polsce wyniosła 30,3 mln hektolitrów, co było więcej o 5,2 proc. niż w roku 2004.

 

Interia.pl


 

INTERIA.PL/PAP